Очаква ни шок с изравнителните сметки за парно 28.05 | 14:25

При някои клиенти в различните градове не е била фактурирана коректно консумираната топлоенергия през зимата, тя ще им бъде начислена сега и това ще надуе сметките

От Кристиан Костурков

Големи изравнителни сметки за парно могат да получат някои от абонатите. За това предупредиха от Асоциацията на топлофикационните дружества в България (АТДБ). Причината е предимно в условията на работа, които наложи приетата през миналата година нова Наредба за топлоснабдяването, обясни изпълнителният член на Съвета на директорите на пловдивската "ЕВН България Топлофикация" Симо Симов. По думите му при някои клиенти в различните градове не е била фактурирана коректно консумираната топлоенергия през зимата. След отчитане на реалното потребление на парно след края на сезона, сега тази енергия ще им бъде начислена, ако наистина са я потребили. И това ще доведе до по-високи изравнителни сметки, стана ясно от думите на Симов. Той допълни, че АТДБ е обърнала внимание на Министерството на енергетиката за неточностите в Наредбата, направени са конкретни предложения и очакват резултати.

Част от решението на този и други проблеми с отчитането на използваната от клиентите енергия е въвеждането на повече опции за избор на начина на засичане на консумацията, обясни председателят на АТДБ Илия Николаев. Правили сме нееднократно предложения за това и смятаме, че трябва да бъдат въведени повече варианти, от които самите потребители да изберат. От думите му стана ясно, че със сигурност не е най-рационално начисляването и отчитането на консумираната топлоенергия да става единствено на базата на данните от предходния сезон и показанията на топломерите. "Щом в световната практика съществуват по няколко варианта и клиентите си избират от тях, защото това да не работи и при нас?", риторично попита Николаев. Той допълни, че според новата Наредба, която влезе в сила от миналата есен, абонатите е трябвало да получават малко по-високи сметки през топлите месеци от зимата и съответно малко по-ниски през студените. В масовия случай това е било така, но има и изключения.

Мнението на двамата подкрепи и изпълнителният директор на варненската топлофикация "Далкия" Тодор Николов. Според него не е съвсем правилно консумацията на даден абонат да се определя на база потреблението му от предишната зима. Защото така може да се получи изкривяване на сметките. Като пример той даде точно отминалия отоплителен сезон. През който времето беше по-студено от зима 2013-2014 г. Поради тази причина сега при някои абонати е имало по-малко начислена през студените месеци енергия и те ще получат по-високи изравнителни сметки.

Българските топлофикации искат да получат пари по плана "Юнкер", с които да модернизират съоръженията си и да постигнат по-голяма енергийна ефективност, обясни Илия Николаев. За съжаление по оперативните програми за периода 2014-2020 г. не са предвидени средства за топлофикационния сектор. Затова се надяваме евентуално да получим такива средства по плана "Юнкер". Но затова ни трябва и помощ от държавата, обясни Николаев. Той допълни, че топлофикациите у нас са останали изненадани, че по европрограмите не е бил предвиден нито един механизъм, по който дружествата да могат да кандидатстват за финансиране при обновяване и модернизация на топлопреносната мрежа, например. А такива в останалите страни в ЕС има и им се обръща сериозно внимание. "Въпреки че бяхме част от работна група, дадохме конкретни предложения, дори стигнахме до Брюксел, с изненада установихме, че и през този програмен период няма да можем да разчитаме на еврофинансиране", каза Николаев.

По-ясна и предвидима регулаторна рамка по отношение на топлоснабдяването иска АТДБ. Според дружествата промените в правилата от последните години са довели до негативен ефект и големи загуби за сектора. А така са били отрязани и възможностите за инвестиции. Затова сега топлофикациите искат регулаторния период за цените да бъде удължен на 5 години. Така самите дружества ще могат по-лесно да предвиждат приходите си и да планират инвестиции. В същото време това ще бъде по-полезно и за клиентите, за които тарифите няма да се променят неочаквано и често.

Водещи

Най-четени