Очаква се кадровата криза в хотелиерството да се задълбочи през следващата година 13.11 | 16:45

От iNews

97% от хотелиерите изпитват затруднения при привличането на кадри за хотелите си, а 90% очакват ситуацията да се влоши.Това сочат данните от първото национално допитване за пазара на труда в хотелския бизнес, проведено от Хотелския форум през октомври. Въпреки недобрите данни и задълбочаващата се криза с персонала, повечето от хотелите в България все още работят главно с български служители.

Най-търсени през настоящата година в екипите на хотелите са готвачите - 70%, следвани от камериерки - 66%, сервитьори - 55%, рецепционисти - 45%, технически персонал - 24%, бармани - 18% и др. (общият сбор от процентите надхвърля сто, защото е допуснат повече от един отговор).

Делът на чуждестранните служители в две трети от хотелите е под 10%, а една четвърт от тях въобще нямат такива и разчитат само на български екипи.

"Очаква се кризата при привличането на кадри за хотелите да се задълбочи през следващата година", коментира пред Радио София изпълнителният директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели Георги Дучев.

По думите му водеща причина за кадровия дефицит е липсата на мотивация за работа в сектора, а след нея се нареждат демографските фактори, високото текучество, сезонността на работата.

"Ние, по различни данни на Статистическия институт, се топим с 50 000 човека на година и това пряко рефлектира върху пазара на труда. От друга страна, в момента расте едно дигитално поколение, което обича да работи дистанционно, на ненормиран работен ден – все неща, които при хотелите няма как да се случат", обясни Дучев.

Той добави, че по статистика, средната заплата в хотелиерството е в дъното на класацията, но често се пропускат различни факти, които всъщност правят заплатите в сектора атрактивни.

"Когато работите в един морски хотел, Вие освен заплатата, имате осигурено настаняване и изхранване, което като се сметне като стойност, всъщност виждате, че става въпрос за един съвсем различен пакет. Когато става въпрос за сервитьори – там има един сериозен бакшиш", посочи Дучев.

Технологиите биха облекчили недостига на кадри, според 70% от хотелиерите, като автоматизират онлайн резервациите и управлението на стаите. Въвеждането на технологии в сектора е започнало активно по време на пандемията, каза Георги Дучев и добави, че там, където има контакт с госта е твърде рано да се говори за автоматизиране и дигитализация.

Водещи

Най-четени