Парите от ЕС не стигат за всички приоритетни пътни проекти 03.05 | 19:59

Седем са приоритетните проекти по отношение на пътната инфраструктура за периода 2014-2019 година

От Ивайло Ачев

Европейските средства не могат да покрият реално изграждането на всички приоритетни проекти за развитие на пътната инфраструктура у нас. Това е заключението на експертите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), разпространено от пресцентъра на ведомството.

Според заключението на МРРБ естественият подход е да се търси алтернативно финансиране – чрез частни инвестиции на принципа на публично-частното партньорство, но без държавни гаранции.

Седемте приоритетни проекта по отношение на пътната инфраструктура на България за периода 2014-2019 година са:

- Лот 3 на Автомагистрала "Струма”;

- Автомагистрала "Хемус” (участък 1 - автомагистрален участък "Ябланица-Велико Търново” и участък 2 – скоростен път "Велико Търново-Шумен”);

- тунел под връх Шипка;

- скоростен път "Русе-Велико Търново”;

- скоростен път "Русе-Шумен”;

- скоростен път "Видин-София”;

- разширение на Западната дъга на Софийския околовръстен път.

Ограниченото европейско финансиране обаче налага приоритетно изграждане през следващия програмен период на пет обекта:

- Лот 3 на Автомагистрала "Струма”;

- Автомагистрала "Хемус” (участък 1 - автомагистрален участък "Ябланица-Велико Търново”; и участък 2 – скоростен път "Велико Търново-Шумен”);

- тунел под връх Шипка;

- скоростен път "Русе – Шумен”;

- разширение на Западната дъга на Софийския околовръстен път.

В момента се прави всичко възможно да бъде осигурено финансиране за един от основните приоритетни обекти - скоростният път "Русе-Велико Търново”, който на практика е част от трасето "Русе-Маказа” и коридор № 9. Този проект е избран, защото е рентабилен, и ще бъде реализиран само при реален инвеститорски интерес.

Тунелът под връх Шипка ще бъде построен основно с европейско финансиране. Чрез него ще бъде осигурена връзката между Северна и Южна България. Тя ще свърже Румъния с Гърция при ГКПП "Маказа”, където вече от българска страна е изградена прилежащата инфраструктура .

Ако се реализират спестявания от европейското финансиране, те ще бъдат използвани за изграждането на скоростен път "Видин-Монтана”. Той е част от коридор № 4. С изграждането му ще бъде завършено изцяло трасето "Видин-София”.

Водещи

Най-четени