Перфектният бакшиш - няколко съвета как да предизвикате щедростта на клиента 18.05 | 11:23

Американски проучвания съветват сервитьорите - скъсете максимално физическата дистанция, но бъдете емоционално дистанцирани

От Ивайло Ачев

Една от най-старите и основни максими в психологията гласи: "Близостта подхранва процеса на харесване". Отдавна е доказано чрез проучвания, че колкото по-близко са застанали двама (или повече) души един до друг, толкова по-вероятно е те да станат емоционално близки.

Този механизъм действа по-добре, когато тези хора се виждат възможно най-често. Най-простият пример, доказващ твърдението, е, че е по-вероятно да станете близки със съседите си, отколкото с произволни хора, живеещи някъде във вашия квартал.

Дали обаче физическата близост, съкратяването на разстоянията, помага и в работата? Проучване на Американския журнал по туризъм, цитирано от Good.is, показва, че тази закономерност всъщност помага и в някои сфери на работа.

Например сервитьорки, които стоят по-често възможно най-близо до масата, която обслужват, получават и по-големи бакшиши. Особено характерно изразена е реакцията да се прояви щедрост от хора, които вечерят сами на маса.

Друго проучване на This American Life обаче показва, че сервитьорите, които се държат по-официално и леко дистанцирано, получават по-големи бакшиши.

Оказва се също така, че ресторантите, които слагат в менюто си колко процента сервиз се прибавя към сметката, също печелят повече, отколкото тези, които разчитат на щедростта на клиентите си. Това проучване е дело на Американския журнал по приложна психология.

В крайна сметка каква е рецептата за перфектния бакшиш – скъсете максимално физическата дистанция, но бъдете емоционално дистанцирани. И не забравяйте да посочите колко процента от сметката е обслужването.

Водещи

Най-четени