Пращаме 383 малки фирми на панаири в чужбина 18.04 | 15:03

Над 14,2 млн. лева се отпускат за малките и средните предприятия у нас

От Ралица Стоянова

Над 14,2 млн. лева ще бъдат отпуснати в рамките на една година за представяне на родните малки и средни фирми в чужбина. 

Това съобщи директорът на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия Никола Стоянов на пресконференция относно проект "Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия”, който се изпълнява по ОП "Конкурентоспособност”.

Проектът, който стартира през 2010 г., е с общ бюджет близо 27,4 млн. лева. От тях 13,2 млн. лева са договорени, а 9,5 млн. лева са реално изплатени до момента, каза Стоянов.

Срокът за изпълнението на проекта е удължен с една година - до 22 април 2014 г. Дотогава трябва да бъдат усвоени останалите  14,2 млн. лева.

През следващите 12 месеца по програма агенцията трябваше да организира участието на български фирми на 40 панаира в чужбина. Те ще бъдат редуцирани до 19, но ще бъдат по-мащабни и грандиозни, каза Стоянов. В тях ще вземат участие повече фирми - 383, щандовете ще бъдат по-големи.

В следващата година Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия ще подпомогне участието на 620 български фирми на 31 търговски мисии в чужбина.

Броят на участниците във всяка търговска мисия ще се увеличи от 12 на 20 фирми, съобщи Стоянов.

До края на лятото компаниите ще могат да кандидатстват за участие в панаирите и мисиите по електронен път, обеща шефът на агенцията.

Агенцията за малки и средни предприятия поема около 80% от разходите на фирмите за участие в подобни мероприятия. Фирмите сами трябва да си поемат нощувките и транспорта. "Компаниите трябва сами да инвестират и да си търсят интереса. Едно безплатно нещо не струва нищо”, обоснова се Стоянов.

1,7 млн. лева от парите по проекта ще бъдат вложени в търсене на търговски партньори на родни фирми зад граница. Очаква се в тази мярка да бъдат включени около 100 фирми от приоритетни отрасли като производството, индустрията и високите технологии.

Пазарът ни е много малък и заради това фирмите трябва да се стремят към излизане навън, според шефа на агенцията.

Сред останалите събития, включени в проекта, са 10 международни бизнес форума, които ще се проведат в България, както и 49 обучения за малки и средни фирми.

Този път обученията ще бъдат разработени според етапа на развитие на дадена фирма - дали е стартираща или в по-напреднал стадий, тъй като досега са били много общи, обясни Стоянов.

Според него трябва да се работи за образуване на клъстери. Когато се обединят, малките фирми ще могат да поемат по-големи поръчки и да излизат на чужди пазари.

Водещи

Най-четени