Приватизират БДЖ, но не сега 30.07 | 11:06

На някои гари продавали билети като гевреци

От Христина Рафаилова

Транспортният министър Данаил Папазов не изключи възможността БДЖ "Пътнически превози" да бъде отдадено на концесия или да бъде приватизирано.

В ефира на TV7 той сподели, че е привърженик на идеята дружествата публично-държавна собственост да бъдат дадени на концесия или да бъдат продадени. Приватизацията на железниците обаче не можело да се случи сега. Първо трябвало да се стабилизира БДЖ. 

Папазов коментира, че дружеството е в изключително тежко състояние, то било по-сериозно, отколкото очаквал, преди да стане министър. 

Той каза, че в момента общите задължения на холдинга са 700 млн. лева, като 175 млн. от тях са просрочени. "В момента не говорим за оздравяването на дружеството, а за спасяването му", коментира министърът.

Той каза, че не само финансовото състояние на БДЖ е лошо, но и психическата нагласа на служителите, тъй като постоянно чували, че дружеството ще фалира. 

Папазов каза, че работната група между транспортното и финансовото ведомство обмисля различни варианти за покриването на заемите на холдинга. Предстои и среща с кредиторите през септември, на която вероятно ще присъства и финансовият министър.  

Той подчерта, че продажбата на имоти на железниците е неизбежна. По негови думи цялата недвижима собственост може да покрие дълговете към Национална компания "Железопътна инфраструктура". Папазов каза, че се прехвърля собственост към НКЖИ, като така ще се избегнат съмненията за далавери, тъй като имуществото ще остане държавна собственост. "Един ден, ако НКЖИ иска, може да ги продаде", добави той.

От думите му стана ясно, че служителите на БДЖ трябва да се разделят с някои социални придобивки като почивните бази, за да запазят работата си. "Дружеството не е социална служба, то трябва да стане нормално предприятие", подчерта той. В противен случай няма как то да ни вози като железниците в останалите европейски държави, смята Папазов. 

Той добави, че почивните станции са много и излишни. И попита за какво са ѝ на БДЖ бази в Кюстендил, Паничище, Павел Баня, по морето, във Велико Търново. 

Министърът увери, че за момента не се предвиждат съкращения на персонал. Той уточни, че в момента се оптимизира съставът, като не се назначават нови хора на местата на пенсионираните или дисциплинарно уволнените. 

Папазов каза, че кражбите продължават да бъдат огромен проблем. Папазов уточни, че всичко се ограбва – гориво, желязо. По негово мнение предприетите от предишното ръководство реформи в тази посока не са постигнали резултат. 

Министърът каза, че до Нова година трябва да има електронна система за продажба на билети. Той даде примери за належащата нужда от модернизация. Папазов каза, че има места като гарата в Шумен, където билети се продавали на табли, както едно време се продавали гевреците. 

За новата система били нужни още около 1 млн. лева. Те щели да бъдат осигурени от продажба на скрап и неоперативни.

Той коментира и цифровизацията. Министърът е убеден, че всички граждани щели да имат достъп до декодери. Според него единственият проблем, който възникнал, бил кога да се изключва аналоговия сигнал. Стигнало се до решение той да бъде спиран, след като в даден район са раздадени декодерите за цифровата телевизия. 

Водещи

Най-четени