Проучиха българските фирми, мислят как да привличаме чужди инвестиции 10.05 | 15:25

Не искаме пари в тухли и цимент, а във високи технологии и здравни услуги

От Ралица Стоянова

С анализ на 300 хиляди български компании и списък с координатите на хиляда фирми във всяка индустрия започват усилията за изготвяне на стратегия за привличане на чуждестранни инвестиции у нас.

Това стана ясно при днешното представяне на стратегията, на която присъства икономическият министър Трайчо Трайков.

"Парите в тухли, цимент и бетон не са най-добрият начин за развитие на икономиката", заяви той, повтаряйки всъщност теза, изказвана много пъти у нас от поне две - три години след началото на спада в цените на недвижимите имоти и изтеглянето от страната на редица инвеститори. 

"Голяма част от инвестициите в строителство, недвижими имоти, финанси и търговия през годините нямаха голяма добавена стойност. Приоритетни са инвестициите във високотехнологични експортни сфери, авточасти, фармацевтика, здравни услуги, храни, зелена икономика, чисти технологии, алтернативен туризъм", допълни Трайков.

По какъв начин ще са приоритетни тези сфери обаче засега не става ясно.

Тепърва предстои да се определя кои точно са секторите, върху чието развитие ще се съсредоточи държавата. Очаква се да има съгласуване на практичните методи за диалог между правителството, бизнеса и образователните институции.

"Транспортното оборудване, електрониката и бизнесуслугите привличат най-много чуждестранни инвестиции. На България трябва да се гледа като на портал към европейския пазар. Уменията на служителите и инфраструктурата са еднакво важни при привличането на инвеститори", коментира Михаел Вайс от консултантската компания A.T. Kearney.

Фирмата е сред авторите на стратегията заедно с представители на икономическото министерство Българската агенция за инвестиции, Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност и Europe INNOVA.

Изготвянето на стратегията, с която са се заели толкова много експерти, се финансира с европейски пари – по оперативна програма "Конкурентоспособност".

Водещи

Най-четени