Разширяват синята и зелена зона в столицата 10.07 | 17:59

Живеещите по настоящ адрес да имат право на локално платено паркиране в зоните

От Христомира Бочкова

Столичната община разработва нова наредба за организация на движението в столицата. С нея се цели разширяване на синята и зелена зона за паркиране в столицата. Това коментира Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет (СОС).

По думите му наредбата ще запази философията на сегашните правила за паркиране в столицата, но предвижда някои новости.

"Общинските съветници, които се занимават с темата транспорт, обсъдиха ситуацията и бе взето решение да се подготви проект за наредба, който да изчисти всички натрупани през годините неясноти", обясни Герджиков, предаде БТА.

Той мотивира предложението с това, че от 2005 г. наредбата е кърпена и изменяна многократно, оказва се нестабилна в съдебно отношение и често е предмет на жалби от страна на граждани. Проектът за нова наредба ще бъде публикуван на сайта на Столичната община до дни. Тези дни проектът ще бъде качен на сайта на общината, наредбата ще се очаква да бъде приета през ноември.

Сред новостите е освобождаване от таксата за паркиране за 10 минути, за да могат, например, родителите да оставят децата си на училище, посочи Зафир Зарков, от транспортната комисия към СОС.

"Десетте минути гратис ще се регламентират с безплатен талон, който ще бъде раздаван от служителите на Центъра за градска мобилност /ЦГМ/. Самите граждани обаче ще въвеждат часа на паркиране и ще го поставят на предното стъкло на автомобила", обясни Зарков.

По думите му се очаква талонът да е за многократна употреба, на него да няма обозначена дата, така той няма да може да се използва за няколко последователни паркирания.

Друга новост в подготвяната наредба предвижда живеещите по настоящ адрес също да имат право на локално платено паркиране в зоните.

"Всеки, който живее по постоянен или настоящ адрес в Синяили Зелена зона ще може да си купи стикер за паркиране като представи свидетелство за управление на МПС, големия талон на автомобила, документ за собственост или договор за наем на жилище, както и документ за собственост или лизинг на автомобила", обясни Зарков.

По неговите думи отпада покачването на таксата за втори и трети автомобил.

"Ако в едно жилище автомобил има съпругът, съпругата и детето, тримата могат да кандидатстват и да получат стикери, които ще струват всеки по 100 или 130 лева в зависимост от зоната. Ако обаче един човек има пет автомобила, той може да кандидатства за стикер само за един от тях, а следващите паркират по общия ред за съответната зона", обясни Зарков.

"Що се отнася до дейностите и техническото изпълнение по контролиране на зоните, новата наредба предвижда те да могат да бъдат изпълнявани както от общинско предприятие, така също и от търговско дружество, което отговаря на критериите на Закона за обществените поръчки", обясни Елен Герджиков.

Той припомни, че според решение на Административния съд ЦГМ като търговско дружество не може да извършва търговска дейност. Няма обаче съдебно решение, което да оспорва правата на общината да регулира паркирането на територията на града, отбеляза Герджиков. Той подчерта, че съдът не поставя под въпрос съществуването на зоните.

"Тази съдебна сага ми се струва политизирана, защото приетите на 1 юли промени в Закона за обществените поръчки дават възможност на общините да сключват директно договори по Закона за обществените поръчки, при условие, че дружеството е 100 процента собственост на съответната община или ако 80 на сто от оборота на дружеството е от общински дейности", коментира Герджиков.

Той каза, че ЦГМ е 100 процента собственост на Столичната община, а 96 на сто от оборота на ЦГМ се формира от общински дейности. Според него ЦГМ отговаря на всички условия според закона да извършва дейността си.

Водещи

Най-четени