След 3-4 месеца ядем по-евтин хляб 12.08 | 12:09

Стопирането на актуализацията застрашава реколтата догодина

От Христина Рафаилова

Цената на хляба в следващите 3-4 месеца може да падне леко. Това каза земеделският министър Димитър Греков пред БНТ. Тенденцията обаче зависела от това как се котира пшеницата на международните пазари, обясни той и добави, че неговите прогнози са, че тя ще поскъпне. Греков добави, че тази година реколтата от зърно у нас е много добра, като 65% са с много високо качество за производството на хляб. 

Шефът на аграрното ведомство обясни, че стопирането на актуализацията на бюджета може да затрудни добива на някои култури догодина. Греков коментира, че европейските субсидии за сектора се плащат първо от държавата, а след това се възстановяват от ЕС. Поради тази причина, ако основният финансов закон не бъде коригиран, тези средства няма откъде да бъдат намерени 

Министърът обясни, че за редица производства подготовката за реколтата за следващата година започва от сега. Поради това, ако средствата не се изплатят по-рано, земеделците трябва да вадят пари от собствения си джоб.

За следващата година за сектора за нужни 1 млрд. лева "Нашата идея е около 50% от тях да бъдат заложени в актуализацията тази година", обясни Греков. Той добави, че парите за аграрния сектор трябва да се планират значително по-рано, но сега обстоятелствата били такива, че могат да се заложат само част от нужните средства. 

Греков каза, че в следващите години ще настоява за намалението на ДДС за производителите на основни хранителни стоки. Шефът на аграрното ведомство добави, че това е добра мярка срещу източването на данъци, тъй като подобен род измами се извършвали не от производителите, а от търговците. 

Също така министърът каза, че има уверението на премиера Пламен Орешарски в бюджета за следващата година да бъдат заложени 70 млн. лева за отстъпка в акцизите за горива за земеделците. 

Той поясни, че ще бъдат отпуснати 11,5 млн. лева за тютюнопроизводителите и 3,5 за зеленчукопроизводство. 

Греков каза, че се е договорил с големите вериги магазини да работят с браншови организации от сектора, за да се предлагат родни стоки в маркетите. Една част от произведеното щяло да са реализира на европейския пазар.

Участниците в тези организации ще трябва да имат лицензи и стоките им трябва да са опаковани според изискванията. 

Водещи