Следим на живо помирителните процедури между клиенти и търговци 16.02 | 12:25
ЕК пусна онлайн платформата за решаване на потребителски спорове
Цялата процедура по решаване на спорове между недоволни потребители на услуги и търговци вече ще се провежда онлайн. Това става възможно с онлайн платформата на Европейската комисия (ЕК) за решаване на възникнали между потребители и търговци спорове при покупки през Интернет (онлайн магазини, платформи, социални мрежи и др.), която заработи официално от днес. Това съобщиха от пресцентъра на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
На официалната интернет страница на КЗП са публикувани връзки към електронната платформа за онлайн решаване на потребителски спорове.
Платформата представлява единен портал за достъп, който позволява на потребителите и търговците в ЕС да уреждат споровете си, свързани както с национални, така и с трансгранични онлайн покупки. Това ще става чрез насочване на споровете към националните органи за алтернативно решаване на спорове (АРС) – секторните помирителни комисии, които са свързани към платформата. Тези органи са подбрани от държавите членки въз основа на критерии за качество и Комисията е била уведомена за тях.
Контактна точка за онлайн платформата за България е Европейският потребителски център (ЕПЦ), който функционира към КЗП, администрираща секторните помирителни комисии.
Платформата се използва лесно и е достъпна от всички видове устройства, като попълването на формуляра за жалби става в три лесни стъпки. Тя е многоезична и предлага функция за писмен превод в помощ на страните по спора, намиращи се в различни европейски държави. Приблизително 117 органа за алтернативно решаване на спорове от 17 държави членки са свързани към платформата.
По данни на ЕК общата тенденция показва, че споровете се решават за максимум 90 дни. Опитът на европейските потребители, които са използвали алтернативното решаване на спорове, е по-скоро положителен: 70% са посочили, че са доволни от начина, по който жалбата им е била разгледана по тази процедура.
Това е допълнителен способ, по който потребителите могат да решават споровете си и не замества възможността за започване на съдебно производство. То обаче обикновено излиза по-скъпо и отнема повече време (само 45% от потребителите са доволни от начина, по който съдът е разгледал жалбата им).
Търговците също ще имат полза от тази нова платформа, тъй като процедурите за алтернативно решаване на спорове ще им помогнат да избегнат значителни съдебни разноски и да поддържат добри отношения с клиентите си.
Водещи
-
FT: Торби с пари и златна тоалетна - корупционната криза, поглъщаща правителството на Зеленски
Високопоставени украински представители са обвинени, че са вземали подкупи от проекти за...
16.11 | 15:30
-
Какво да сложим в портфейла, за да привлечем пари?
Вижте и какво не трябва да се държи в него
16.11 | 15:00
-
Системата „Бонус-малус” влиза в сила от февруари
Принципът ѝ е: колкото по-малко са щетите по автомобила, толкова по-евтина излиза „Гражданска...
16.11 | 14:00
Най-четени
-
Държавата дава ваучери по 20 000 лв. за саниране на къща
16.11 | 10:40
-
Назначаването на Румен Спецов за особен управител на „Лукойл“ поражда сериозни въпроси
Темата коментира зам.-председателят на парламентарната комисия по енергетика и депутат от...
16.11 | 11:58
-
При рутинна проверка: Хванаха 17-годишния син на Радан Кънев с марихуана
Бащата е повикан в 6-о районно, откъдето в събота предиобед е прибрал своя непълнолетен син
16.11 | 09:45
-
Добрев за бюджет'26: Работата е толкова объркана, че следващият бюджет ще е хубав
Той предупреди, че дефицитът може да бъде над 3%
16.11 | 13:00