Спадът в продажбите на коли в Европа продължава, все пак има и печеливши 15.10 | 14:04

Представители и на по-евтините, и на по-луксозните автомобили успяват да повишат продажбите си

От Нели Минчева

Продажбите на нови автомобили в Европа са се понижили с 9,6% през септември спрямо същия месец на миналата година, показват данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители. Броят на продадените коли е 1,23 млн.

За първите девет месеца на годината своите купувачи са намерили 10,25 млн. нови автомобила, което е с 4,3 на сто по-малко на годишна база.

Септември е шестият пореден месец на спад за автомобилния пазар на Стария континент.

Най-голямо понижение (-17,8% за септември) е отчетено в Германия, където миналата година по това време все още действаше правителствената програма за стимулиране на покупката на нови коли. По същата причина през 2010 големи спадове има още в Испания, Италия и Франция.

При по-малките пазари, сред които е и българският, има дори по-големи отстъпления – от 24% за септември и от 38% за деветмесечието. Все пак може да се отбележи, че темповете на свиване на пазара се забавят в сравнение с началото на 2010 г.

Ирландия се отличава от общата картина в Европа със скок на продадените коли през миналия месец от 94%.

Кой е най-силен в Европа?

Сред производителите групата на Volkswagen остава пазарен лидер със своите марки VW и Audi, макар и продажбите им да намаляват.

Влошава се още представянето на BMW, PSA Peugeot Citroën, Ford, GM, Fiat, Toyota, Nissan.

С ръст на продажбите си пък може да се похвали Daimler, чиито марки Mercedes и Smart успяват да отчетат с 6,5% повече продадени автомобила спрямо преди година.

Засилва позициите си и Dacia (+12%), въпреки че компанията майка Renault като цяло има по-ниски продажби на годишна база.