Таджикистан избира СТО пред Митническия съюз 18.07 | 15:59

Последният кръг от преговори е минал успешно

От Елена Коцева

Таджикистан предпочита да стане член на Световната търговска организация (СТО) отколкото да бъде приет в Митническия съюз между Русия, Беларус и Казахстан.

Това съобщава Интерфакс като се позовава на изявление на министъра на външните работи на републиката Хамрохон Зарифи.

Като основен аргумент за избора на страната си министърът посочва липсата на общи граници със страните от съюза. Според коментара му едва след влизането на Киргизстан в Митническия съюз може сериозно да се обсъжда въпроса с членството на Таджикистан.

Затова и избора е за членство в СТО – дори и от гледна точка на това, че съседните страни – Киргизстан и Китай са членове на Световната организация. Последният кръг от преговори за членство на Таджикистан в СТО е бил успешен.

В момента вече е получено принципното съгласие на страните от СТО за прием на Таджикистан. В момента остава такова съгласие да бъде получени единствено от САЩ и Европейския съюз.

В същото време, според министър Зарифи, едно членство на страната му в Митническия съюз би оказало негативно въздействие върху инфлацията в страната, толкова доколкото Таджикистан има активен търговски обмен със страни извън този съюз. Едно такова членство би принудило страната да повиши митническите такси за внос. Основните си промишлени товари Таджикистан изнася за Турция и Китай.

През април месец правителството на Киргизстан утвърди състава на междуведомствена комисия за прием на страната в Митническия съюз и единното икономическо пространство. Въпреки това Бишкек има намерение да остане член на Световната търговска организация. Русия, Беларус и Казахстан не са членове на СТО, като Русия води преговори за членство вече повече от 10 години, като позицията на руското ръководство за или против прием остава неясна.

Митническият съюз между Русия, Беларус и Казахстан беше създаден преди две години като свободна икономическа зона между страни от постсъветското пространство. Все още обаче между членовете на съюза има сериозни разногласия по отношение на някои такси и мита и цени на транзит.

Водещи

Най-четени