Товарят електроцентрали и ЕРП-та с повече разходи, за да e по-евтин токът за бизнеса 08.07 | 13:48

Целта е по този начин да се намали таксата „задължение към обществото“ за бизнеса

От Маринела Йонкова

Операторът на електропреносната мрежа (ЕСО) и операторите на електроразпределителните мрежи (ЕРП) да се включат в механизма за компенсиране на невъзстановяемите разходи и разходите за задължение към обществото, предвижда проектозаконът. Това предвижда проектът за промени в Закона за енергетиката, внесен от депутати от ГЕРБ с идеята да бъде намален дефицитът на НЕК и да се стабилизира енергийният сектор.

Това е първата значителна промяна, която предлагат вносителите от ГЕРБ. Целта е по този начин да се намали таксата "задължение към обществото" за бизнеса. Законопроектът ще бъде обсъден на заседанието на парламентарната комисия по енергетика в четвъртък, съобщава 3e-news.net.

Тези разходи на ЕРП-тата и на ЕСО впоследствие трябва да бъдат възстановени чрез регулираната цена, заплащана от всички крайни клиенти, сочат в мотивите си вносителите, сред които са председателят на парламентраната комисия по енергетика Делян Добрев и съпартиецът му Валентин Николов.

В същото време обаче председателят на КЕВР Иван Иванов обяви, че няма да има повишение на цените на електроенергията, т.е. те ще са в рамките, определени в проекторешението преди отлагането на ценовия период.  Това означава, че те изцяло трябва да поемат за своя сметка новия разход, което. Според много енергийни и финансови експерти е голяма грешка да се прехвърлят още тежести върху електпроразпределенията, чиито приходи бяха изпилени до последно при предишните ценови решения и всеки допълнителен разход е за сметка на инвестициите в мрежата и сигурността на електроснабдяването. Припомняме, че инвестициите и технологичните разходи на дружествата бяха намалени до санитарния минимум. 

За каква компенсация се говори тогава, очевидно пак голямата част от сметката ще се плати от ЕРП-тата, които вече не разполагат с никакъв резерв, след като инвестициите им бяха орязани, а технологичните им разходи бяха намалени до санитарния минимум. Явно управляващите и КЕВР не са разбрали уроците от миналата зима, когато десетки селища бедстваха дни наред без ток заради аварии по преносната и разпределителните мрежи, коментира енергиен експерт, коментира енергиен експерт.

Другото предложение в проектодаконът пък засяга производителите на електроенергия. Те трябва да правят всеки месец вноски във Фонд "Сигурност на електроенергийната система" в размер на 5 на сто от ежемесечните си приходи от продадената електрическа енергия без ДДС. Това предвиждат промените в Закона за енергетиката в частта "Ценово регулиране".

Производителите на електроенергия ще трябва да подават до 5-то число на текущия месец информация за произведената за продажба електроенергия през предходния месец. Самите вноски във Фонда ще трябва да се правят до 15-то число на месеця, следващ отчетния. Те ще се признават за текущи разходи за дейността за целите на данъчното облагане, са записали вносителите. Текстовете предвиждат тези вноски да са публични държавни вземания, като невнесените се установяват и събират по реда на Данъчно-осигурителния кодекс от НАП.

В случай на надплащане обаче централите няма да могат да си прихващат вземанията.

Фондът ще бъде юридическо лице и ще се ръководи от управителен съвет от 7 члена. Председателят на фонда ще се назначава от министъра на енергетиката. В управителния съвет ще влизат по двама представители на министерство на енергетиката и министерство на финансите, един представител на миинстерство на околната среда и водите и двама представители на производителите на електрическа енергия.

Освен от производителите на електрическа енергия във Фонда ще влизат и приходите от продажбата на квоти, приходи от лихви, включително по просрочени плащания на вноските на производителите на електроенергия, дарения, приходи от статистически прехвърляния на енергия то възобновяеми източници. Изразходването на средствата ще е за компенсиране недостига на средства за покриване на разходите, извършени от обществения доставчик, включително за минал регулаторен период. Припомняме, че сега обществен доставчик е НЕК.

В бранша има силна реакция против това предложение, което се приема като нов данък върху производителите на електроенергия.

Не по-малко недоволство предизвиква и поправката, която засяга ВЕИ-сектора. Тези промени са залегнали в преходните и заключителни разпоредби на проектозакона. Според тях общественият доставчик, както и крайните снабдители ще изкупуват на определени от КЕВР преференциални цени електроенергията от ВЕИ, която е произведена през норматвно определените им часове за работа. Произведеният над нормативите ток ще се купува по цена излишък на балансиращия пазар, която е многократно по-ниска.

За ВЕИ-та, които са надвишили инвестиционните разходи значително, КЕВР ще определя индивидуална преференциална цена. Според предложения текст, превишението сде счита за значително при разлика от 5 процента. Самото превишение пък ще трябва да се констатира от регулатора, на база на данни, предоставени от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).

Производителите на ВЕИ, за които е установено, че са превишили инвестиционните разходи ще трябва в срок от 6 месеца да върнат на обществения доставчик или краен снабдител размера на получените от него допълнителни приходи.В този случай законопроектът предвижда възможност за прихващания на вземания.

В срок от 6 месеца парите ще трябва да върнат и производителите на електроенргия от ВЕИ, които са получили финансиране и по програмата за селските райони.

Експерти коментираха, че тази поправка в закона ще предизвика поредица от дела в административните съдилища.

Текстовет, в новия законопроект целят развиване на започналата реформа в сектора с цел постигане на баланс на електроенергийната система, който ще помогне за въвеждането на пълната либерализация на енергийния пазар и интегрирането му в общия европейски пазар на енергия, се казва в мотивите на вносителите.

Водещи

Най-четени