Тол таксите ще вдигнат цените на стоките, предупреждават от БСП 15.04 | 10:52
Борисов да провери обществената поръчка за новата система, за да не я спира после, зове Георги Свиленски
"В предлагания от управляващите вид – въвеждането на тол системата ще окаже негативен ефект върху икономиката и бизнеса”. Това заяви в ефира на телевизия Bulgaria on air депутатът от БСП Георги Свиленски. Той обясни, че досега един вътрешен превозвач, транспортиращ стоки от голям град до по-малките населени места, е плащал винетка, пътувал е с нея цяла година и е калкулирал стойността й в цената на извършената услуга. "Сега същият превозвач ще трябва да плаща всеки ден за разстоянието, което изминава. Къде ще отиде тази цена, кой ще я плати? Тя ще трябва да бъде сложена в цената на продукта, който се превозва, съответно и в магазина, и ще се отрази и на крайната цена, плащана от потребителите”, допълни социалистът. Според него по-голямата тежест от тези такси трябва да бъде поета от международния трафик – от камионите, които преминават през цялата страна и към момента заплащат минимални такси.
Свиленски обясни, че досега Народното събрания не е наясно каква система точно се предлага, от кого и върху каква част от територията на България ще се прилага тя. "Тези решения се взимат някъде, в някоя агенция, някое министерство и сега четем в Агенцията по обществени поръчки, че е обявена поръчка да се плаща такса върху 85% от българските пътища”, коментира депутатът от левицата. Свиленски призовава управляващите и лично премиерът Борисов да провери обществената поръчка още сега – в началото, когато тя е обявена, за да не се налага да я отменя след 2-3 месеца. Социалистът поясни, че срокът за подаване на документи за посочената обществена поръчка е до края на месец май.
Свиленски алармира, че в самата документация липсва елементът поддръжка на системата след нейното изграждане. Той алармира, че това може да доведе до наемането на фирмата, предлагаща най-ниска цена за изграждане, на този етап, но в следващ момент - да се наложи да плащаме скъпо за поддръжката. Депутатът от левицата обясни, че България е единствената държава в Европа, в която се планира 85% от пътната инфраструктура да бъде таксувана с ТОЛ такса. Също така, у нас управляващите предвиждат ТОЛ системата да обхване магистрали, скоростни пътища, първи, втори и трети клас пътища. За разлика от това – навсякъде в Европа тол система има само за между 1% и 3% от пътната мрежа и тя обхваща магистралите и скоростните пътища. Останалите пътища са на винетна система.
По повод аргумента, че тази система се прилага по препоръка на Световната банка, социалистът подчерта, че няма нито една държава в ЕС, която да е построила тол системата си по нейна препоръка. Свиленски подчерта, че и в двата случая - когато се таксува само магистралата или когато се таксува цялата пътна мрежа, събраната сума ще бъде почти еднаква – около 800-900 млн. лв. По думите му проблемът със системата, която се предлага в момента е, че издръжката й е много по-скъпа. Депутатът обясни и че на територия на държава като България, предлаганата в момента система няма да е ефективна, защото тя е подходяща за страни с по-голяма територия. "Има други системи, подходящи за нашата територия, но този разговор не бе проведен в Народното събрание”, заключи Георги Свиленски.
Водещи
-
Макрон се среща със Зеленски, Стармър и Мерц в Лондон
Там ще обсъдят ситуацията в Украйна и текущите мирни преговори с посредничеството на САЩ
06.12 | 18:32
-
Арман Бабикян: Възможни са разговори между Радев и Пеевски, които не виждаме
"За растежа на Пеевски е нужен брилянтен представител на изтока и лявото като Радев", смята...
06.12 | 17:40
-
Боршош: Планинският туризъм е с ниско ниво на достъпност
Министърът на туризма коментира, че 2026 година трябва да е преломна за българския планински...
06.12 | 17:20
-
Никола Цолов с първи подиум във Формула 2
06.12 | 16:59
Най-четени
-
Мирослав е големият победител в "Игри на волята"
Той получи и голямата награда от 100 000 лева
06.12 | 11:20
-
Свлачище блокира движението по пътя Асеновград - Смолян
В град Пловдив са наводнени кръстовища
06.12 | 12:40
-
Любен Дилов-син: Политически е изгодно да подадем оставка, но държавата има нужда от бюджет
Новата финансова рамка ще се хареса, смята той
06.12 | 13:00
-
Даниел Вълчев: Когато държавата агонизира, обществото се пробужда
"Държавата не е институции, сгради или символи, а редът, в който живеем", подчерта той
06.12 | 14:00