Трябва ли наистина да изразяваме емоциите си на работното място? 10.03 | 14:32

Или как прилагането на чужди модели невинаги е най-правилното решение

От iNews.bg

За да мотивира своите служители, френската банка Société Générale им предлага да изразяват настроението си, залепвайки всяка сутрин усмихнати или намръщени човечета върху специално поставено за целта табло. Метод на управление на персонала, който обаче не се харесва на всички.

Това е една от "иновациите", предложени от консултантската група McKinsey & Company, изработила специална програма, която ще се прилага сред 10-те хиляди служители в централата на банката.

Чрез образите на човечетата всеки е приканен да демонстрира на останалите как се чувства, но в действителност много отдели са решили да не спазват препоръката на консултантите за тази практика, съобщава френското издание Rue89.

В крайна сметка някои от служителите са намерили начин да спазят изискването, заобикаляйки основния елемент, застъпен в него. Да, всяка сутрин ще се изпълнява ритуалът по лепене на "емоциите" на табло, но не под формата на човечета, а на геометрични фигури.

Решено е да се лепят кръг, квадрат, триъгълник, с които по своя преценка банкерите уж ще свързват емоционалното си състояние, без същевременно да излагат чувствата си на показ.

Иновативната програма предвижда още преките ръководители на екипи да извършват много по-малко оперативна работа, като вместо това се превъплъщават по-често в така разпространената в Щатите роля на "треньор", "ментор", "обучаващ" и т.н. Така насърчителните думи към екипа трябва да влязат във всекидневната сутрешна среща – очевидно преди или след залепването на човечета/фигурките по таблото.

По този начин продуктивността на служителите щяла да скочи с 30%, пише невярващо френското издание, изразяващо явен скептицизъм към пропитата с американски дух програма.

Обяснява се, че промяната на "мениджъра технически експерт" в "мениджър ментор" се извършва в продължение на 14 седмици с помощта на вътрешен консултант. Не става ясно дали се иска съгласието на съответните мениджъри за предвидената трансформация.

И докато в повечето американски компании подобен род мотивиране на персонала е много добре прието и приемано за напълно нормално, в Европа нещата не стоят точно така. Реакцията на синдикалисти във Франция е доста остра.

Програмата се определя като "източник на психологически натиск", като се отправя предупреждение, че тя може да "посее зрънцата на нова липса на адекватност в управлението в бъдеще".

При всички положения подобен тип програми са част от логиката на вече изключително разпространения метод за оценка на постиженията на работното място, включително и в България, при която се следи изпълнението на поставени цели на мениджъра на екипа и на самия екип.

Оказва се обаче, че в много случаи стремежът към дословно и сляпо следване на чужди модели може да има катастрофални последици. Особено ако не се взимат предвид характеристиките на обществото на регионално ниво, както и спецификите на отделните компании и взаимоотношенията в тях.

Водещи

Най-четени