Търговците поемат разходите за демонтаж на дефектна стока 04.07 | 16:50
Решение на Европейския съд определи кога може да имаме претенции към търговците

В случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместващата стока или да поеме необходимите за тези действия разходи. Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург.
Съдът обаче допълва, че възстановяването на тези разходи може да се ограничи до размер, пропорционален на стойността на изправната стока и на значимостта на недостатъка.
Директивата, която урежда продажбата на потребителски стоки (Директива 1999/44/ЕО), предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхната доставка.
При несъответствие с договора потребителят има право на безплатно привеждане в съответствие на стоката посредством ремонт или замяна, освен ако това е невъзможно или непропорционално. Ремонтът или замяната трябва да се осъществят без значително неудобство за потребителя. При невъзможност за такова привеждане в съответствие той може да иска намаляване на цената или разваляне на договора за продажба.
Решението на Европейския съд е по молба на германски съдилища. Те поискаха да разберат дали разходите за демонтаж и повторното инсталиране на дефектна стока трябва да бъдат поемани от продавачите. Според германското законодателство това не влиза в задълженията на търговците.
Делата, заведени в Германия, касаят смяната на плочки, които са с фабричен дефект, който не може да бъде отстранен и демонтаж и нов монтаж на съдомиялна машина. Клиентите са поискали търговците да им възстановят разходите зе монтаж и демонтаж.
Съдът коментира, че ако купувачът отстрани несъответстваща стока и я монтира наново, той ще трябва да поеме допълнителни разходи. Тези нови финансови тежести нямаше да са налице, ако търговецът беше изпълнил прилежно договора си за продажба на въпросната стока. В този смисъл купувачът трябва да поема разходите за инсталация само веднъж.
Съдът приема все пак, че в случай, при който замяната на дефектната стока като единствен възможен начин на обезщетяване предполага осъществяването на непропорционални разходи поради необходимостта от отстраняване на несъответстващата стока от мястото, където е била инсталирана и инсталиране на заместващата стока, директивата допуска правото на потребителя на възстановяване на разноските за отстраняване на дефектната стока и за инсталиране на заместващата стока да бъде ограничавано при необходимост до сума, пропорционална на значимостта на недостатъка и на стойността, която стоката би имала, ако беше изправна.
Водещи
-
Новата сесия в НС: Стари спорове между народните избраници (ОБЗОР)
На прицела на депутатите беше и Наталия Киселова
29.04 | 21:00
-
12-годишно дете с две счупени ръце след побой в Луковит: Брало чужди джанки
След протест задържаха за 72 часа заподозрения
29.04 | 20:30
-
Без новия ни F - 16 на парада за Гергьовден
Българския трибагреник на 6 май ще развеят трите вертолета – Ми-17 и два Кугъра, а на жълтите...
29.04 | 20:15
Най-четени
-
Временен технически проблем възпрепятства достъпа до официалния сайт на Националната агенция за приходите
Данъчната администрация съветва гражданите да използват Chrome или Edge
29.04 | 12:30
-
Трагедия: Камион уби оперния певец Богомил Спиров
Солистът на Музикалния театър е бил блъснат на пътя, докато карал мотора си
29.04 | 14:00
-
Влошаване на икономическите и потребителските нагласи в ЕС и България през април
Това отчито последното ежемесечно проучване на Европейската комисия
29.04 | 15:10
-
Нови ваксини в имунизационния календар
„Доказано ваксините не просто опазват живота, те спират епидемии, спасяват деца и възрастни,...
29.04 | 13:20