Четири пъти са се увеличили компаниите, предлагащи франчайз у нас 23.11 | 12:46

Били са открити над 2300 нови работни места

От Виолета Иванова

Бумът на франчайзинг пазара продължава и през 2010 г., въпреки икономическата криза.

От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас, се е увеличил четири пъти. Това показва изследването на Franchising.bg, направено в периода август-октомври тази година с 69 франчайзодатели и 241 франчайзополучатели.

Очакванията от миналата година, че към края на 2010 г. 138 компании ще предлагат франчайз в България, бяха надхвърлени и в момента фирмите са 198. Общо 64% са български компании, а 72% от тях са на пазара от повече от 5 години.

Въпреки финансовата криза от началото на годината до 29 октомври са били открити над 2300 нови работни места и в момента във франчайзинг обекти в страната работят над 9500 служители.

Заради икономическата криза срокът за възвръщане на инвестицията за започване на бизнес чрез закупуване на франчайз се е увеличил от 17 на 26 месеца, като 64% от анкетираните твърдят, че инвестицията им се е възвърнала до края на първата година.

Към края на тази година, по данни на франчайзодатели, в България се очаква да работят 2954 франчайз обекти, като хранителният бранш е с най-много франчайз.

За периода от 1 януари до 29 октомври 7,6% от франчайзополучателите са отпаднали от бизнеса. Основната причина за това е недостатъчният наличен капитал.

Според очакванията на мениджърите делът на продажбите, реализирани от франчайзи през следващите 5 години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират в интервала между 200 и 400%.

Водещи

Най-четени