ЕС вдигна мерника на "ТикТок" 27.02 | 14:50

Причината: пристрастяващо съдържание и слаби мерки за защита на децата

От iNews

Имали ли сте чувството, че социалните мрежи ви подслушват? Колко пъти сте си говорили с ваши близки за намеренията ви да си купите нещо и то в момента, в който отворите някое приложение на телефона си, да се появи в изскачащите реклами?

Ако сте имали подобни преживявания, докато сърфирате в мрежата, то вие и още стотици милиони потребители като вас сте станали жертва на неправомерно използване на вашите данни от страна на онлайн платформите и апликациите, с които взаимодействате.

За да предотвратят тази груба намеса в цифровото ни лично пространство и да направят пребиваването ни в дигиталния свят по-безопасно, по-анонимно и по-сигурно, от ЕС въведоха през 2022 г. т. нар. Законодателен акт за цифровите услуги (ЗАЦУ). Той защитава най-вече малолетните и непълнолетните потребители от опасни стоки и незаконно съдържание, което може да се отрази на тяхното физическо и психическо здраве. Предлага помощ за справяне с кибертормоза и ограничава определени видове маркетингови практики в рамките на онлайн платформите, боравещи си с чувствителни данни. И не на последно място, дава подкрепа за оспорване на модерираното съдържание и

опростява общите условия на сайтовете и приложенията

Мярката важи за страници, определени от европейските законодатели като МГОПТ-и (Много големи онлайн платформи и търсачки) с над 45 млн. активни потребители. В тази група влизат популярни имена като "Фейсбук”, "Ютюб”, "Екс” и "ТикТок”, като те трябваше да започнат да променят настройките си съгласно новоприетите разпореждания от 23 август 2023 г. Изненадващо обаче миналия понеделник Европейската комисия (EK) започна официално разследване срещу китайското приложение "ТикТок”, обвинявайки го, че не спазва правилата на ЗАЦУ и най-вече, че се е провалило да защити личните данни на децата.

"Безопасността и благосъстоянието на онлайн потребителите в Европа са от решаващо значение. "ТикТок” трябва да разгледа внимателно услугите, които предлага, и добре да осмисли рисковете, които те пораждат за своите потребители — както млади, така и стари. Сега комисията ще проведе задълбочено разследване”, заяви Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател на "Европа, пригодена за цифровата ера”.

Според ЕК съществуващите мерки за смекчаване на опасностите за малките потребители на китайското приложение, а именно инструментите за проверка на възрастта, използвани за предотвратяване на достъпа на малолетни лица до неподходящо съдържание,

не са разумни, пропорционални и ефективни.

Също така разследването се отнася и до подозрителни алгоритмични системи, които могат да стимулират поведенчески пристрастявания, които да породят т.нар. ефект на заешката дупка у децата и възрастните потребители на "ТикТок”. Този ефект е особено опасен, защото води до загуба на продуктивност и в краен случай до занемаряване на ежедневните задължения, което да доведе до ерозиращи последици за икономическия и социалния статус на отделния потребител. Проверката ще разгледа и евентуална липса на прозрачност за изследователите и обществеността по отношение на рекламите в платформата.

Предприетите действия са тест за новите правомощия на Брюксел да контролира социалните мрежи съгласно ЗАЦУ, който задължава платформите да се борят с дезинформацията и вредното съдържание в своите услуги. Нарушенията могат да доведат до

глоби в размер до 6 % от глобалните приходи на компанията.

Ако в крайна сметка ЕК успее да намери и докаже съществуването на несъответствия в настройките на "ТикТок”, те ще представляват нарушения на определени точки от ЗАЦУ. За сега обаче вина в действителност не е открита и действията на европейските власти са превантивна мярка.

През април миналата година ирландският орган за защита на данните наложи глоба на "ТикТок” в размер на 345 млн. евро за нарушения на законодателството на ЕС за защита на данните при обработката на детски акаунти в платформата. През същия месец британският комисар по информацията глоби компанията с 12,7 млн. паунда за незаконно обработване на данни на деца на възраст под 13 години, които са били под минималната възраст за използване на приложението.

"Платформата ни е пионер във функциите и настройките в онлайн защитата на тийнейджърите и недопускането на лица под 13 години”, коментира тогава случая говорител на китайската компания.

От влизането си в сила през април миналата година под юрисдикцията на ЗАЦУ бяха 22 онлайн услуги. От миналата събота насам законът е приложим и за всички онлайн платформи, интернет доставчици и хостинг организации, включително по-малки и национално ограничени услуги.

Не е определен краен срок за разследването. От Брюксел заявиха, че то зависи от няколко фактора, включително сложността на случая и степента на съдействие от страна на въпросното дружество, пише "24 часа".

Водещи

Най-четени