България е първа по неграмотност в ЕС 03.02 | 16:00

Това показва класация на безумията в образователната и научната сфера, създадена след проучване на екип от Центъра за демографска политика (ЦДП)

От Кремена Бедерева

България е първа по неграмотност в ЕС, според ЕК 41% от учениците ни не са напълно грамотни. Това показва класация на безумията в образователната и научната сфера, създадена след проучване на екип от Центъра за демографска политика (ЦДП), с ръководител проф. Петър Иванов.

За 2012 г. по грамотност (Literacy) сме на 53-то място в света, далеч пред нас по грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др. Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г. процентът на хората с трудности при четене у нас е най-високият в ЕС.

Неграмотните българки граждани, по данни на ЦДП, вече са между 50-60%. По официални данни 41% от лицата до 16 години са неграмотни (за сравнение, във Финландия този процент е 8,1%). Социалното министерство посочва, че близо 70% от хората без работа у нас са напълно неграмотни.

Българският език е чужд за голяма част от българските ученици. По данни на МОНМ вече над половината от учениците в 1-3 клас нямат за майчин език българския език. Те имат проблеми при усвояването му.

Интелигентността на нацията (National IQ Scores) също намалява. Българите дълги години гордо заемаха челни места по този критерий, а сега в списъка от 113 страни по интелигентност ние сме едва на 47-мо място, далеч след Монголия, Молдова, Казахстан и др. Един от причините за този факт е състоянието на образователната ни система. У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. близо пет пъти повече.

Цели 38% от българчетата не завършват започнатото си образование, много въобще не са учили. Близо една трета от учениците, задължени по закон да се образоват, не ходят на училище Тези дни РИО на МОНМ в Русе обяви, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище. Подобна, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България.

Много от ученичките между 5 и 7 клас, чиито родители продължават да получават детски и други бонуси за тях като малолетни, се оттеглят от училище и стават майки, а много момчета се отдават на всякакви други занимания, включително и престъпни, но не и на учене.

В България са налице огромни увеличаващи се разлики в образователната практика и в резултатите от нея между училищата в големите градове и малките селища, между училищата в София и училищата в провинцията като цяло.

Съществени разлики има в резултатността на обучението при различните социални слоеве: за съжаление, по-добрите резултати са при ученици от богати семейства, докато децата на бедните се учат значително по-зле. Обучението в елитните държавни училища със специален прием за деца на богаташи и управляващи, издържани от бюджета, е много по-добро в сравнение с училищата за по-бедни.

Следователно, у нас не може да се говори за равен старт, равни права и равни възможности в образованието, което е безумие в страна от ЕС. Училището са отказа от възпитателните си функции.

Висшето образование както в държавните, така и особено в частните висши училища, се базира единствено на принципа за търсене на максимална финансова изгода и максимална печалба, което не кореспондира с академичните изисквания на съвременното модерно образование. По тази причина голям процент от "обучаващите се” студенти в нашите университети са турци.

Те получават платена диплома в някои случаи без даже да знаят български език. Липсват всякакви връзки на университетите с бизнеса, произвеждат се масово ненужни специалисти, в България голямо процент от дипломираните през последните години магистри са по право, мениджмънт, маркетинг и др., при положение, че наситеността с такива кадри отдавна е много над потребностите на обществото.

В университетите има ненужни факултети, които обслужват само интересите на застарелите преподаватели, посочват още от ЦДП.

В България отдавна функционира цяла индустрия за фалшиви дипломи. Офертата "Продавам дипломи” според Google се среща 69 800 пъти (на 01.02.2013 г.) През 2010 г. това число беше по-малко – 55 400 пъти (13.05.2010 г.).

Самите портали за продажби на фалшиви дипломи са от най-посещаваните. Гарантира се използването на истинските печати на висшите училища и вкарването на "дипломирания” клиент в регистрите на МОНМ. Ако имаме предвид, че сделките по продажба на фалшиви дипломи не се извършват само електронен път, то нещата са още по-драматични.

По данни на ЦДП през последните 20 години между 350 000 – 400 000 български граждани и голям брой чужденци са придобили фалшиви дипломи за образование и фалшиви документи за квалификация.

Според ЦДП пълно безумие е задължението родителите да предоставят деца на 4 години в детски заведения (държавни и частни) за обучение, без да имат правото да преценяват и да вземат решение в рамките на семейството. По безумен начин не е искано становище на здравните институции в България, не е отчетено състоянието на детските заведения, тяхната локация по българските селища и т.н.

Както е известно, висшето образование в редица европейски страни е безплатно. Държавите, в които обученията за бакалавър и магистър са безплатни, са Австрия, Дания, Финландия, Норвегия и Швеция. В Кипър, Малта, Гърция и Шотландия се плаща само за магистърските програми.

В по-голямата част от Германия висшето образование също е безплатно. Безумие е в най-бедния регион в ЕС, в най-бързо намаляващата по население в света държава и в най-напусканата от младите си поданици страна студентските такси, даже и в държавните университети, издържани от бюджета и печелещи значителни суми от турските си студенти, непрекъснато и рязко да се увеличават, като последното увеличение е със средно 8% в СУ, по 9% в други университети и т.н.

Този факт очевидно не съответства на демографските реалии и на тенденциите в страната за обезлюдяване и за емигриране на младите хора. Няма реакция и на щедро финансираните програми на страни от ЕС за привличане на образовани наши младежи в тези страни, смятат от ЦДП.

Водещи

Най-четени