Борисов: Бог да пази метрото! 25.04 | 18:41

Премиерът и председателят на Европейския съвет Херман Ван Ромпой откриха новия участък на метрото на бул. "Цариградско шосе"

От Филипа Тодева

Премиерът Бойко Борисов обича да открива нови обекти, но определено не обича дълги освещавания или представяния на официалните гости. Изглежда протоколът не е от голямо значение. "Направо кметът да говори", заповяда той при откриването на участъка от метрото от ж.к. "Младост 1" до бул. "Цариградско шосе", без да се посвени от присъствието на председателя на Европейския съвет Херман Ван Ромпой. Събитието бе открито с водосвет, отслужен от отец Георги от Софийска митрополия.

"Ваши преосвещенци, благодаря ви за пожеланията. И нека Господ да го пази метрото, както и софиянци", започна премиерът. Той приветства Ромпой, който заема, по думите му, "най-висшата длъжност в Европа".

"Преди години, когато имаше първите предизборни кампании, в мечтите на всички кандидати за кметове беше да има подземни буферни паркинги. Всички го говореха, но го нямаше. Да има метро, което да свързва единия до другия край на София и в двете посоки, да могат хората от провинцията да спират, да си оставят колите и след това да отиват в центъра, да не задръстват града. Е, днеска мечтите са реалност", изтъкна министър-председателят.

Само днес участъкът от метрото ще се ползва безплатно.

Според Ромпой реализацията на метрото е пример за това, че Европа е проект на хората, проект, който прави живота им много по-удобен. "Аз се радвам, че ЕС допринесе с финансова помощ за този ценен проект", подчерта председателят на Европейския съвет, като напомни, че повече от 60 млн. лв. от кохезионния фонд са усвоени по проекта.

"2012-та определено е годината на метрото в нашия град. Днес пускаме нови над 2 км от столичното метро и за първи път подземен буферен паркинг за 1300 автомобила. От днес още 30 хил. души ще използват този най-удобен, екологичен и бърз градски транспорт", подчерта кметът Фандъкова.

За 14 минути вече ще се стига от площад "Св. Неделя" до бул. "Цариградско шосе", а за максимум 23 минути - от ж.к. "Люлин".

Откриват се и 50 нови работни места по обслужване на двете метростанции – на бул. "Цариградско шосе" и в ж.к. "Младост 3".

Инвестициите възлизат на над 95 млн. евро, като 61 млн. евро са безвъзмездна помощ от ЕС, 20 млн. евро – отпуснати от държавата, и още 34 млн. лв - съфинансиране от Столичната община, осигурени през заем от ЕИБ.

Очаква се тази година да продължи изграждането на линията до летище "София".

Преференциите за буферния паркинг влизат в сила от 1 май. За хората, които ползват метро, първите два часа ще са безплатни. След това ще заплащат по 50 стотинки на час. Цената за свободно ползване на паркинга на час е 1 лв.

Вторият лъч на метрото трябва да бъде завършен на 31 август.

В същото време общински съветници от БСП предложиха на основата на съществуващите автобусни линии 114 и 384 да се формира една линия, която да преминава през ж.к. "Дружба" 1 и 2 и да свързва Аерогара "София" (Терминал 1 и 2) с метростанцията на бул. "Цариградско шосе". Въпреки че тази станция на метрото е близо до "Дружба 2", Цариградски комплекс и "Дружба 1", жителите им нямат възможност за пряк достъп до метрото. С обща линия проблемът може да се реши за жителите на район "Изгрев" като цяло.

По думите на зам.-кмета Любомир Христов от утре експериментално ще бъде пусната линия, която обслужва Пасарел, Кокаляне и Панчарево. Предлагат се и промени в маршрута на линия 404 на територията на "Дружба". Христов призна, че е имало проблем с отчуждаването и затова на този етап има затруднения с достъпа до метрото от "Дружба".

Водещи

Най-четени