"Подкрепа" предлага криминализиране на неходенето на училище 09.01 | 11:25

Огромен бил процентът на децата, които не попадат в образователната система

От Андриян Георгиев

От КТ "Подкрепа" предлагат да се криминализира системното неосигуряване на присъствието на дете или ученик в училище от неговото семейство. Това каза Юлиян Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", цитиран от агенция "Фокус".     

Петров посочи, че е огромен процентът на децата и учениците, които в училищна възраст, при сега действащата нормативна база, не са обхванати в училище. Те са най-вече от ромски произход, но също така има и деца, които не ходят на училище по социални и някакви други причини, когато станат по-големи.

"Много голямо желание имаше на всички социални партньори, на Министерството на образованието и има успешни първи стъпки, но ние сме на едно незавидно място в класацията по необхванати деца и ученици. Имаме и европейски опит, където мерките са доста рестриктивни, и те са насочени към родителите и всички институции (не само училището) да се борят за решаване на проблема. В България институциите на този етап само са изписали своите задължения към това да осигуряват децата в училище, но в крайна сметка много са децата, които са извън образователната система и това вече пречи на интеграцията на определен тип ученици и на другите, които не получават равен шанс като пораснат”, поясни Юлиян Петров. 

Проблем в детските градини е, че те самите не са достатъчно заинтересовани да привличат децата.

"Там вече е оставено на желанието на родителите и тяхната възможност, защото знаем, че има такси, които, според нас, са дори съвсем минимални, но все пак за някои семейства те са си проблем. Но като цяло и нагласата за това, че трябва да бъде безплатно, е една пречка за преодоляване на този проблем”, каза още Петров. 

Според Петров вината на институциите е, че законите са изписани, но те не действат, в тях няма лостове, които да доведат до крайния резултат – до осигуряването на децата в детските градини и в училище.

"Това е нещо, което мина през няколко стратегии, през няколко реформи, които десетки години вече се коментират, но крайният резултат го няма, което означава, че нещо трябва да се промени, за да може да има едно добро присъствие на децата в учебните звена и те да имат след това своя равен шанс, като стигнат до следващи етапи на образование или пък вече преминат в категорията на граждани на България и на Европа”, коментира Юлиян Петров.

Водещи

Най-четени