140 км/ч - максималната разрешена скорост за леките коли на автомагистрала 12.06 | 15:35

За АМ "Тракия" промяната е само за новите участъци

От Кремена Бедерева

С това понятие "скоростен път” създаваме объркване в понятията. Не може да има каквото и да било практическо значение. Това заяви народният представител от ПГ на партия "Атака” Павел Шопов по време на обсъждането на второ четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Министерски съвет, в НС, предаде Агенция "Фокус”.

На днешното извънредно заседание депутатите обсъждат на второ четене промените в Закона за пътищата, в които се предвижда максимална разрешена скорост от 140 км/ч. за леките коли на автомагистрала. В момента те могат да се движат с до 130 км/ч.

Депутатите приеха на първо четене максимално разрешената допустима скорост по магистралите в страната да бъде 140 км. в час.

Народният представител от ПГ на Коалиция за България Петър Мутафчиев пък каза: "Аз съм "за” да има такива пътища, България не е страна с много население, връзките между магистралите могат да се направят с подобни 4-лентови пътища. Всички тези 4-лентови пътища ще бъдат по новите изисквания на закона”.

Според него в предложените промени в Закона за пътищата скоростните пътища са национални обекти. "Какво означава национален обект? Трябва да направим редакционна промяна и да бъде – обект с национално значение”, добави Мутафчиев.

Депутатът от ПГ на ДПС Четин Казак заяви: "Няма нищо лошо в това да има скоростни пътища. От Северна България няма да приемем използването на тези скоростни пътища като инструмент за замяна на единствената автомагистрала за Северна България, която все още не е изградена. Не можем да приемем това, че половината от територията на страната, дълги години останала в периферията на стратегическата инфраструктура, ще бъде в такава ситуация, че единствената магистрала, която трябва от край до край да обслужва – от София до Варна, да не бъде изградена изцяло, а в някои участъци да бъде заместена със скоростни пътища”.

Според него трябва да е приоритет автомагистрала "Хемус” да бъде изградена от край до край – с отсечки със статут "автомагистрала”.

Поправка в Закона за пътищата, свързана с рекламните билбордове край магистралите, би могла да се тълкува като лобистка от страна на управляващите, смята Мутафчиев.

Бяхме склонни да подкрепим промяната на управляващите в Закона за пътищата - рекламните билбордове да не бъдат изграждани до магистралите. С тази реклама наистина се прекалява и това разсейва водачите. На второто четене на закона текстът се промени и вносителите допуснаха компромис. Тази смяна на позициите може да се тълкува и като лобистка поправка, каза Мутафчиев.

"Всички, които до този момент са подали искания за изграждане на обекти край магистралите, ще бъдат удовлетворени по стария законов ред. Ние два месеца се мотаем с този закон и е идеално условие хората да си подадат молбите. От друга страна виждаме, че ще се запазят всички стари съоръжения. Единствено около новостроящите се магистрали има възможност да не се допусне изграждане на билбордове, но рекламите, които са по пътищата първи, втори и трети клас ще запазят своето място”, посочи Петър Мутафчиев.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова обясни по-рано, че по-високата разрешена скорост няма да е за участъци като стария участък на АМ "Тракия”, а само за новите магистрални участъци, тъй като те отговарят на всички изисквания.

"Ние не искаме самоцелно увеличение на скоростта по пътните участъци. Това, което предлагаме ние, предвид изграждащите се нови магистрални участъци, нови скоростни пътища, на тези нови участъци, които имат добро качество на пътя - да се позволи скорост до 140 км/ч на съществуващите пътища, на старите пътища, там, където има рискови зони, разбира се, ще останат сега съществуващите ограничения, включително по магистралите от 90 км/ч. тук ние промяна няма да правим”, това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на обсъжданията.

В закона се забранява изграждането и експлоатацията на рекламни съоръжения в обхвата на пътя или в обслужващата зона на разстояние по-малко от 8 метра, измерено хоризонтално от края (ръба) на пътната настилка до целия габарит на рекламното съоръжение.

"В обхвата и обслужващата зона на автомагистрали и скоростни пътища, се разрешава изграждането и експлоатацията само на търговски крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях. Забранява се изграждането на такива обекти на отстояние, по-малко от 3 км. преди и след пътните възли.

В шестмесечен срок от влизането в сила на закона лицата, на които е издадено разрешение за експлоатация на рекламни съоръжения, са длъжни по предписание на директорите на областните пътни управления съгласувано с компетентните органи на МВР да изградят ограничителни системи за пътища или да приведат съществуващите системи в обхвата на пътя пред рекламните съоръжения в съответствие с изискванията към строежите, определени в глава девета, раздел ІІІ от Закона за устройството на територията”, се казва още в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Министерски съвет.

Водещи

Най-четени