20 млн. евро ще струва втора кабинка в Банско 20.11 | 10:25
Капацитетът на съществуващата е около 2200 души на час

Ако всички държавни институции, от които зависи разрешаването на инвестиционното намерение за изграждане на втора кабинкова линия, се задействат и ни се даде картбланш, ние сме готови за по-малко от година да я построим. Организирани сме, ще се стегнем и ще я направим максимално бързо, за да решим най-накрая проблема с дългите опашки пред единствената кабинка.
Това каза Иван Обрейков, маркетинг директор на фирма "Юлен", концесионер на ски зоната в Банско. Допуска обаче, че каквото и решение да се вземе, т.нар. Зелени веднага ще го обжалват в съда, както правят вече години наред. Вече осма година въпросът с изграждането на втори кабинков лифт се протака заради различни процедурни хватки, обжалвания и пречки, заложени в плана за управление на Национален парк "Пирин". Сега се очаква промяна в действащия план, който не забранява изграждане на спортни съоръжения. За това настоява кметът на Банско Георги Икономов пред Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Категоричен е, че докато се приеме новият план за управление на НП "Пирин", може да се промени старият и да се даде зелена светлина за изграждането на втората кабина. А новият план, който би трябвало да действа от 2014 г., още не е в сила и приемането му се бави заради съдебни дела. Пред единствения лифт, който отвежда скиорите от Банско до пистите, в най-натовареното време от около 9.00 до 11.00 ч. се вият огромни опашки и хората чакат по 2-3 часа, за да се качат и стигнат зоната, пише "24 часа".Капацитетът на съществуващата кабинка е около 2200 души на час.
Разстоянието, което изминава от начална станция до крайната станция на Бъндеришка поляна, е близо 7 км и се пътува около 22 минути при средна скорост от 6 м/сек при добро време. При вятър скоростта се намалява заради изисквания за безопасност. В същото време средно дневно скиорите са поне 6000-7000, като голяма част от тях пристигат на началната станция по едно и също време и струпването става огромно. "Хората си плащат карти, за да карат ски, а са принудени да губят часове в чакане на опашка. Увеличихме работното време, като в пикови дни лифтът започва работа в 7.30 ч., но и това не решава проблема, защото не може да принудим туристите да идват толкова рано и едва ли не да им правим график кой кога да идва. Все пак всеки сам избира кога да се качи до пистите", допълни Обрейков. С годините Банско се утвърди като един от най-предпочитаните зимни курорти и туристите стават все повече. Заради това строената преди повече от 10 години кабинкова линия няма достатъчно капацитет.Фирмата концесионер е готова да изгради втора, която да тръгва от Банско, а крайната станция да е на местността Шилигарника, откъдето почват част от пистите. Така и скиорите ще бъдат разпределени между двата основни пункта на ски зоната - Бъндеришка поляна и Шилигарника, за да не се струпват всички на едно място. Философията на новата кабинка е точно такава - да се раздели потокът от скиори и една част да отидат към "Бъндерица", "Томба" и "Тодорка" със сегашната кабинка, а другите да стигнат до Шилигарника, където да бъдат поети лифтовете на Железния мост, на Петицата и на Десетката и Тройката по "Балканиада". "
Имаме идеен проект, но не сме навлизали в детайли около евентуален строеж на втора кабинка. По предварителни разчети това би ни струвало около 20 млн. евро. В непрекъсната връзка сме с най-добрите производители на тези съоръжения и ако ни се разреши, веднага започваме конкретни преговори и реална работа", допълни Обрейков. Работен проект досега не е правен, защото, след като няма категорично разрешение, че може да се изгражда това съоръжение, е безсмислено да се изработва такъв. Вече има много по-модерни кабинкови линии и вероятно точно такава ще бъде купена и монтирана и в Банско. Проучва се възможността кабините да са 10-местни и да се движат с по-висока скорост. Капацитетът на линията би могъл да е около 3000 души на час.
Така с двата кабинкови лифта за около 1 час до пистите ще се транспортират близо 6000 скиор. Концесионерът е готов за около година да я построи. През зимните месеци, когато Пирин е в сняг, ще се правят планове, изчисления, трасиране, а от май до есента ще се извършва реалното строителство на терен. Друго важно предимство на втората кабинка е и опазването на околната среда. Лифтовете са най-екологичният транспорт в планините и извеждат оттам колите, които замърсяват въздуха и природата, казва Обрейков. Сега част от туристите предпочитат да стигнат до пистите с автомобили като алтернатива, вместо да чакат на опашка. Има четири паркинга, но те бързо се запълват и хората започват да оставят колите си край пътя. Получава се дълга колона от около 2-3 км, задръстване на движението и дори в пикови моменти - затваряне на пътя.
Водещи
-
След шума около разследването на Христо Грозев: Изслушват в НС шефовете на службите
По думите му това е във връзка с журналистическо разследване на Христо Грозев и Роман...
02.06 | 17:59
-
Детски кът ще бъде официално открит на летище „Васил Левски“ Терминал 2
Той е изграден в партньорство с Представителството на Европейската комисия в България.
02.06 | 17:40
-
Утре е денят на данъчна свобода – работим за държавата 154 дни
Рекордни разходи и нов дълг
02.06 | 17:23
-
Две магнитни бури ще ни ударят едновременно
Учените отбелязаха, че едва до вечерта на 4 юни ситуацията с геомагнитното излъчване ще се...
02.06 | 16:59
Най-четени
-
ВКС: Георги Семерджиев вече е в затвора за 20 години 3
Семерджиев беше признат за виновен за причиняване смъртта на Христина и Хариет при катастрофа...
02.06 | 14:59
-
КЗП: Установени са масови нелоялни търговски практики, мерките ще бъдат безкомпромисни
Комисията за защита на потребителите напомня, че контролът ще бъде още по-интензивен в...
02.06 | 15:15
-
Социалните неравенства у нас остават тревожно високи
Намаляват разликите в тоталния коефициент на раждаемост между етническите българи и турците и...
02.06 | 14:15
-
Гърция вече се пълни с български туристи и за целия летен сезон очакваме невиждан ръст от 40% спрямо миналата година
Най-търсена си остава Северна Гърция с районите на Халкидики и Кавала. До тях се пътува много...
02.06 | 14:45