28 млн. ще струва системата за е-винетките, ако само АПИ ги продава 05.02 | 13:14
В ЕС доставчиците на услуги получават възнаграждение в размер от 5,6 до 8%, казва Олег Асенов

Инвестиция в размер на около 28 млн. лева е необходима, ако Агенция "Пътна инфраструктура" сама трябва да развие мрежа от 4000 точки за продажба на електронни винетки. Във всеки един пункт е необходима инвестиция от около 7 хил. лева. Това обясни проф. Олег Асенов, началник отдел "Управление на информационните системи и инфраструктура" към "Национално тол управление" пред Нова ТВ. По думите му, за да може един готов търговски обект да бъде свързан, трябва да се развие външна структура за продажба, която не е в проекта на АПИ. Тази външна структура предполага развитието на собствен търговски бек-офис - софтуер, който да свърже системата на АПИ с тези обекти.
Всяка една фирма, която отговаря на Общите условия, които са публикувани на сайта на пътната агенция, може да кандидатства за наш партньор, процесът е отворен за други кандидати, коментира Олег Асенов. Всяка външна търговска система, която иска да се свърже към нашия интерфейс, трябва да инвестира средства и да развие отвореността на системата. Продажбата на електронни винетки не може да се сравнява с електронен магазин. Тук говорим за система за придобиване на права за ползване на пътната мрежа. "7% отиват за търговска реализация, която не е само в посредника, а и за търговско опериране. Отиват и за изграждане на допълнителната инфраструктура, която е необходима, за да се реализира това търговско опериране", обяви Асенов. Консултантът на АПИ Световна банка е дал препоръка процента, който доставчика получава да е в границите до 7 %.
Проф. Асенов посочи, че в разработения бизнес модел на АПИ има три канала за продажби на е-винетки, които в момента се развиват. Единият канал, това са пунктове за обслужване изцяло на АПИ, които по закон ние трябва да развиваме и сме развили на ключови места – входните точки на граничните контролно-пропускателни пунктове и Областните пътни управления. Вторият канал за продажба е така нареченото съвместно опериране, при което всеки един от тези директни партньори е необходимо да направи инвестиция. АПИ предоставя оборудване, но се налага и допълнителна инвестиция от партньора, която е в размер на около 4500 лв.
В страни от ЕС, където има въведена тол система, по същия начин услугите по опериране на пунктовете за продажба са предоставени на доставчици. Тези доставчици получават възнаграждение в размер от 5,6 до 8 %. Като във Франция и Белгия този процент е в горната граница.
От 17 декември, когато стартира продажбата на електронни винетки до момента са продадени 1 млн. 247 хил. винетки, като в периода от 17 до 31 декември се продаваха и хартиени стикери. С около 500 хиляди повече са продадените винетки спрямо 17.12.2017 г.- 31.01.2018 г.
Водещи
-
Резил! Леката ни атлетика изпадна в Трета дивизия
30.06 | 13:20
-
Кирил Петков: Подадох оставка като депутат
Няма да се кандидатирам за ръководството на „Продължаваме промяната“, посочи той
30.06 | 13:05
-
Посрещаме Джулая на морето и край Дунава
Първите юлски лъчи ще озарят хиляди ентусиасти, ето къде точно и какви са музикалните програми
30.06 | 13:10
-
Тази година се наблюдава ръст на случаите на варицела, но ситуацията не е критична
ова заяви епидемиологът проф. Тодор Кантарджиев
30.06 | 12:45
Най-четени
-
Държавите от еврозоната решават дали курсът лев-евро да остане същият
Още един ключов ден по пътя ни към еврото
30.06 | 08:59
-
Зоолог от БАН: Следата в Шуменско може да е от голямо куче
Шуменското плато отново е отворено
30.06 | 09:45
-
Паметна плоча на Кирил Маричков ще бъде открита на фасадата на дома му в София
Инициативата е на д-р Ваня Тагарева, заместник-председател на Столичния общински съвет.
30.06 | 08:45