36 оплаквания в Комисията за защита на потребителите около Нова година 03.01 | 15:10

Обажданията са в периода 31 декември, 1 и 2 януари до обяд

От Кремена Бедерева

36 обаждания има в Комисията за защита на потребителите в празничните дни около Нова година. От тях 18 се отнасят за закупени бяла и черна техника, каза за Агенция "Фокус” Емилия Елчинова, главен директор на Главна дирекция "Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Обажданията са в периода 31 декември, 1 и 2 януари до обяд. Потребителите са потърсили консултация с дежурния оператор относно предявяването на рекламации за обувки и мобилни апарати.

Потребителите са се консултирали към кого да предявят рекламацията, какво трябва да съдържа тя и с какви документи да бъде придружена. Те са посъветвани от дежурните оператори да предявят рекламацията в търговския обект, от който са закупили стоката, като я придружат с документ, от който да е видно, че точно от този обект е закупена стоката. Той може да е касова бележка, фактура, договор, каза Емилия Елчинова.

След това съгласно Закона за защита на потребителите има едномесечен срок, в който търговецът да приведе стоката с договора за продажба. Ако реши, че рекламацията е основателна, той може да ремонтира стоката, да я замени, да направи отбив от цената или да развали договора.

Осем обаждания касаят проблеми с електрозахранването в София и в Югозападна България.

Две от обажданията са свързани със завишаване на сметките при ползване на таксиметрови услуги. Операторите са насочили потребителите директно към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Те имаха дежурни екипи от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация”, към които потребителите да се обръщат директно с цел предприемане на незабавни проверки, каза Емилия Елчинова.

Четири сигнала се отнасят за хранителни стоки с изтекъл срок на годност. Вече е изготвено писмото към Агенцията по безопасност на храните за предоставяне на информацията за извършване на проверки.

Освен това Комисията за защита на потребителите започва проверка на хотели във връзка с четири сигнала по празниците. Потребителите твърдят, че информацията от сайта на посочените хотели не отговаря на това, което те получават при посещенията като туристическа услуга. Хотелите се намират в Златни пясъци, Велинград, Банско и Варна.

Първо се анализира интернет страницата на посочените хотели, да видим каква информация се предоставя на нея. След това се извършва проверка в самия хотел. Ще направим цялостна проверка и ако информацията от страницата и това, което действително се предлага, се разминава, ще се работи в посока нелоялна търговска практика, каза Емилия Елчинова.

По думите й – може да се очаква, че в следващите дни също ще има запитвания към Комисията за защита на потребителите или пък подавани жалби, свързани с покупки по празниците.

Много хора са получили подаръци и са пазарували за празничните дни. Впоследствие вече при ползването на стоките може да се окаже, че дадена стока не отговаря на характеристиките, които предоставят търговците, каза Емилия Елчинова.

Като цяло може да се направи извод, че празниците са преминали спокойно и в сравнение с други години сигналите са малко. Традиционно са малко и жалбите, свързани с опасни стоки.

Ако приемем, че са постъпили 15 000 жалби в Комисията за защита на потребителите, от тях най-вероятно съмнения за опасни стоки са 7-8 за стоките, за които има компетенция Комисията за защита на потребителите. Комисията проявява доста активности в посока опасни стоки.

Най-четени