56% от българите използват услуги по допълнително пенсионно осигуряване 28.03 | 09:40
Удовлетвореност на потребителите
Всеки трети българин, използващ услуги по допълнително пенсионно осигуряване, изразява недоволство от високите такси, които пенсионните дружества налагат. Това показват резултатите от мащабно проучване на Комисията за финансов надзор (КФН) за удовлетвореността на потребителите в небанковия финансов сектор.
Според данните от проучването, над половината от българите (56%) използват услуги по допълнително пенсионно осигуряване, 36% не се възползват от такива услуги, а 8% са спрели да ги използват.
Профил на осигуряващите се
В проведеното изследване са участвали 271 потребители на небанкови финансови услуги, като огромното мнозинство от тях (96% или 261 души) са физически лица, а едва 4% (10 души) са представители на юридически лица.
Допълнителното пенсионно осигуряване включва както задължителни, така и доброволни форми. Задължителното осигуряване се осъществява в Универсален пенсионен фонд (УПФ) и Професионален пенсионен фонд (ППФ), докато доброволното е в рамките на Допълнително доброволно пенсионно осигуряване (ДДПО).
Важно е да се отбележи, че осигуряването в УПФ е задължително за всички лица, родени след 31 декември 1959 година, освен ако не изберат да прехвърлят осигуряването си към държавното обществено осигуряване. Това обяснява защо 36% от участниците в проучването не използват подобни услуги – вероятно те вече са в пенсионна възраст, безработни или са избрали алтернативна форма на осигуряване.
Разпределение по фондове
От ползващите допълнително пенсионно осигуряване, 90% се осигуряват в УПФ, 44% в ДДПО и едва 6% в ППФ. Тези резултати са очаквани, имайки предвид задължителния характер на осигуряването в УПФ и специфичния профил на осигуряващите се в ППФ, който е предназначен само за определени професионални категории.
От КФН обясняват, че осигуряването в Доброволен пенсионен фонд (ДПФ) е с доброволен характер и може да бъде както за сметка на осигуреното лице, така и за сметка на работодателя. Този пенсионен продукт се отличава с изключителна гъвкавост, позволявайки на потребителите да заделят средства за следпенсионна възраст по начин, който им е удобен. Осигурителните вноски и честотата на плащане са изцяло по желание на осигуреното лице, като дори е възможно пропускане на месечна вноска без нарушаване на осигурителния договор.
Удовлетвореност на потребителите
Удовлетвореността на потребителите е разнородна. Едва 23% изразяват пълна удовлетвореност от осигурителните услуги, докато значителна част от анкетираните споделят частична удовлетвореност поради различни фактори:
- 31% са частично удовлетворени заради високите такси на пенсионноосигурителните дружества
- 39% изразяват частична удовлетвореност поради доходността
- 21% са частично доволни, но им липсва достатъчно информация за правата им
- 10% смятат, че правата им за личен избор на пенсионен фонд са нарушени
Напълно неудовлетворени от предлаганите осигурителни услуги са 17% от анкетираните.
Общо 83% от участниците в проучването се определят като удовлетворени от своя доставчик на осигурителни услуги. От тях 53% никога не са сменяли доставчика си, а 30% са го сменяли, но са доволни от настоящия. Интересно е, че 16% от анкетираните са сменяли многократно своя доставчик, но все още не са успели да намерят такъв, който да отговаря на важните за тях условия.
Водещи
-
Роксана завъртя купон с Тръмп и Мъск (ВИДЕО)
29.10 | 16:30
-
След като опустоши Ямайка и взе жертви: Ураганът Мелиса удари Куба
Бурята намаля до трета степен
29.10 | 16:00
-
Как да предпазим дома си от нечисти сили на Хелоуин
29.10 | 15:45
Най-четени
-
Борисов след оттеглянето на Киселова: Оставка не се гласува, днес подписваме коалиционно споразумение
Той бе запитан дали е имало напрежение с БСП. "Не виждам какво напрежение има", отговори той.
29.10 | 11:16
-
Нова магнитна буря ни удря до часове
Освен за човешкото здраве, магнитната буря може да доведе до временни смущения в техническите...
29.10 | 10:45
-
Хотелиери и ресторантьори в Банско изразяват сериозни притеснения, че преходът към еврото в полунощ на 1 януари може да доведе до хаос
Според нея промяната е логична, но моментът е неподходящ:
29.10 | 10:15
-
Столична община се готви за кризисна организация по сметопочистването в три района
В момента “Софекострой” изпълнява всички дейности по чистотата в район “Красна поляна”, който...
29.10 | 09:45