58% избирателна активност, 25% преференциално гласуване, прогнозира „Алфа Рисърч“ 13.10 | 14:48

71% подкрепят референдума за електронно гласуване, 77% ще отговорят с „да“

От iNews.bg

58% от българите смятат да участват в местните избори за кметове и общински съветници на 25 октомври, а 25% от гласоподавателите искат да гласуват преференциално – не за първия кандидат в листата. Това показват данните от националното представително проучване на социологическа агенция "Алфа рисърч" за обществено-политическите нагласи преди местните избори и националния референдум за електронното гласуване на 25 октомври.

Традиционно най-висока – 90%, е мобилизацията за гласуване сред възрастните хора, особено в малките селища и сред симпатизантите на ДПС.

След проведените вече два национални избора през последните години с преференциално гласуване, над 50% от избирателите знаят за възможността да пренареждат партийни листи чрез преференция, включително и на листите за общински съветници. Логично по-голям интерес към преференциалното гласуване изразяват избирателите в големите градове и тези с по-добър социален и материален статус. Ако очаквания 25% преференциален избор се реализира, той би нахвърлил дела на ползваните преференции в европейските и парламентарните избори през миналата година, посочват от "Алфа Рисърч".

Над 1/3 от гласоподавателите не са наясно с провеждането на националния референдум за електронното гласуване, което ще се състои заедно с изборите за местна власт. Според социолозите причината за това е слабата ангажираност на партиите с каузата за електронно дистанционно гласуване. Това се възприема от избирателите като желание за запазване на статуквото.

71% от запитаните считат, че е важно гражданите да се изкажат "за" или "против" електронното гласуване. 49% от живеещите в България смятат да гласуват на референдума. Аргументите в подкрепа на електронния вот печелят значително повече привърженици от тези против. Основните достойнства на този вот се виждат в по-голяма достъпност на гласуването, особено за българите в чужбина и хората с увреждания - 48% и намаляване силата на купения вот – 47%.

77% са решили да отговорят с "да” за въвеждане и на електронно дистанционно гласуване, а едва 13% - с "не", показват още данните от изследването. Ако Референдумът успее да привлече нужното участие, парламентът ще трябва да приеме въвеждането на електронно дистанционно гласуване в изборния процес, което би намалило значително тежестта на купения вот в българските избори, смятат анализаторите на агенцията.

Изследването на "Алфа Рисърч” показва още, че има сериозни основания да се смята, че предизборният период минава не под формата на комуникационна кампания на вижданията, ангажиментите и програмите на кандидатите за местни управленци, а под формата на директен маркетинг. Основните агитатори са политическите партии – 46%, местни влиятелни лидери – 15%, което според изследователите е особено впечатляващо, и работодатели и бизнесмени - 11%. Техните действия са от 2 до 5 пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове. Едва 9% са виждали доброволци, ангажирани обаче не с партийна, а основно с кампания за Националния референдум.

От "Алфа Рисърч” заявяват още, че ако кампанията за местните избори е приглушена, то тази за Националния референдум е почти заглушена. Над една трета от избирателите не знаят за него, като в малките селища, сред хората с ниско образование и младежите от провинцията този дял нараства до над 50%.

Мобилизацията сред потенциалните участници на референдума е обратно пропорционална на тези на местния вот – най-слабо мотивирани са възрастните, жителите на селата, ромите и симпатизантите на ДПС, а най-голяма е готовността за участие сред висшистите, средното поколение, симпатизантите на ГЕРБ, Реформаторския блок и Патриотичния фронт и на Движение 21.

Общият извод, който се налага от националното представително проучване на "Алфа Рисърч" е, че най-важната за политическите партии кампания - за местния вот, е структурирана така, че да предизвика минимално гражданско участие. Състезанието се ограничава до твърдите ядра и групите, над които местните играчи имат гарантирано влияние. Поради това и кампанията за референдума, която по същността си е гражданска и при успех ще създаде условия за по-високо участие на хора, които не биха продали гласа си, е сериозно неглижирана от партиите.

Независимо от това, ако се реализират заявените към момента намерения за гласуване и при съществуващия категоричен превес на отговора "да", за първи път в най-новата ни история може да бъде постигната значим резултат с пряко народно волеизявление. Което само по себе си би било победа над стила за печелене на избори, налаган от партиите на настоящия местен вот, заключват от "Алфа Рисърч".

 

 

Водещи