76 на сто от българите заявяват, че търговците и доставчиците на услуги спазват правата им 27.03 | 15:30
Според данните всеки четвърти европеец е добре запознат с тези права, всеки трети е достатъчно запознат, а около 40 на сто са слабо запознати
Българските потребители познават правата си не по-зле от останалите граждани на ЕС, показват данни, представени от Европейската комисия.
Според данните всеки четвърти европеец е добре запознат с тези права, всеки трети е достатъчно запознат, а около 40 на сто са слабо запознати.
У нас доверие в неправителствените организации за защита на потребителските права имат 41 от участвалите в допитването, докато в ЕС средно доверието е 63 на сто. Мнозинство от 76 на сто от българите и останалите европейски потребители заявяват, че търговците и доставчиците на услуги спазват правата им, а 61 на сто (66 на сто в ЕС) вярват в обществените служби за защита на потребителите.
В България доверието в сигурността на нехранителните стоки е 55 на сто, докато средно за ЕС е 72 процента. Наблюдава се слабо доверие в уреждането на спорове за качеството на стоките - 36 на сто от българските потребители и 45 на сто от останалите европейци са на мнение, че споровете може да бъдат успешно уредени извън съда, а 30 на сто (34 на сто в ЕС) вярват, че спорът може да намери решение от съдия.
У нас 83 на сто от участниците са заявили, че в последната година не са имали проблеми със стоките и услугите, които са платили (74 на сто в ЕС). Почти еднакви са отговорите (75-77 на сто), че в последната година потребителите са се натъкнали на лоши търговски практики.
В ЕС двойно по-често (17 на сто) потребителите предприемат действия, когато са недоволни от стока и услуга, докато в нашата страна това правят едва 9 на сто.
Между 7 и 8 процента е делът на европейците (включително българите), които са имали проблем със стока, но не са направили нищо, за да го решат. Най-честата причина да не се предприемат мерки е очакването, че това ще отнеме много време (49 на сто в ЕС и 57 на сто от отговорите у нас), както и че е твърде сложно (25 на сто в ЕС и 39 на сто у нас).
В България 39 на сто се оплакват от увеличаване на цените по дългосрочните договори за доставка на услуги (26 на сто в ЕС), а 36 на сто - от нечестни договорни условия (22 на сто в ЕС). Мнозинството у нас (78 на сто) и в ЕС (75 на сто) казват, че са попадали на скрита реклама в резултати от онлайн търсене.
Водещи
-
По-големи, по-силни и по-чести протести от януари, прогнозира Евгений Кънев
Този бюджет може да бъде приет силово, но въпросът е, че ще има много големи последици за...
08.12 | 21:00
-
Връчиха трофея на Никола Цолов за второто му място ъвъв Формула 3
Догодина "Българския лъв" ще бъде титуляр във Формула 2 и отново ще се състезава за отбора на...
08.12 | 20:45
-
Иван Таков: Кризата с боклука в София ще се задълбочава
Основната причина според общинския съветник е забавянето в процедурите по закупуването на...
08.12 | 20:30
Най-четени
-
Politico: ЕС иска България да поеме гаранция от 1,2 млрд. евро по заема за Украйна
Репарационният заем ще е обезпечен със замразените руски активи, а всяка държава-членка ще...
08.12 | 13:10
-
Желязков: Оттегленият бюджет беше възможен за мнозинството, настоящият - приемлив за социалните партньори
Имаме своята вина, защото търсихме подкрепата на мнозинството, а не на синдикатите и...
08.12 | 13:20