9 от 10 софиянци са имали проблем с мръсния въздух 24.01 | 13:33
Огромна част от столичани подкрепят въвеждането на нови мерки срещу смога
Мнозинството от софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят широка палитра от мерки за неговото преодоляване, показват резултатите от представително за пълнолетното население на гр. София проучване на агенция Алфа Рисърч, реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.
Независимо от района, в който живеят, за 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%). Макар и субективна, оценката за основните замърсители, възпроизвежда в значителна степен реалните практики на жителите на града. Всяко второ домакинство в София - приблизително 600 хиляди души, ползват автомобил практически ежедневно. Значително по-нисък е делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети – 9%. Сред тях се открояват най-вече ниско доходни групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.
Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, ТОП 3 мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са: ангажимента на Столична община за по-често миене на улиците (93%); осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%); въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%). Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%). Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус.
По-поляризирано е отношението към рестриктивните по характера си потенциални решения. Така например, затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите 40% го отхвърлят. Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, срещу 45%, които му се противопоставят. Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50% : 50%.
Аналогична е нагласата и на самите шофьори: най-голям дял от тях (74%) декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване. Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.
Поредица от обсъждани цялостни инициативи за превенция и решаване на проблема със замърсяването получават висока обществена подкрепа. 81% е одобрението за извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града, дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни. По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани. 69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. 60% са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове. 54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.
Наред с очакванията към общината, столичани имат ясно разбиране и за необходимостта от собствения си принос – 69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.
Анализът на данните от проучването показва, че три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг.
Водещи
-
Кметът на столичния „Люлин“ на спешна среща в общината заради кризата с боклука 3
Резултатите от разговорите в Столична община ще бъдат обявени по-късно днес
08.12 | 10:27
-
“НЕ на омразата!” - членове и активисти на ДПС, в защита на демокрацията, сигурността и стабилността на България
"Това е нашият отговор на тези, които са безотговорни към бъдещето на хората, за да осъществят...
08.12 | 10:15
-
Цените за лифта към Седемте рилски езера са увеличени
Увеличението е незначително - двупосочният билет е поскъпнал с 1,30 в двете посоки и вече е...
08.12 | 09:59
-
Голяма промяна настъпва през следващата година с водомери и топломери
. Предстои смяната им с устройства с дистанционно отчитане
08.12 | 09:45
Най-четени
-
Депутатите стартират процедурата по шестия вот на недоверие срещу кабинета
Конституционна процедура
08.12 | 08:31
-
От "Продължаваме Промяната" излязоха с официална позиция по повод втория прекроен проект на бюджет за догодина.
Те отново призоваха управляващите да си подадат оставката и предупредиха за планирания в сряда...
08.12 | 09:15
-
Днес отбелязваме празника на студентите
През 1916 година за първи път 8 декември се отбелязва като студентски празник
08.12 | 09:30
-
Как се паркира на Балканите: Такси и правила
„Градски паркинг” разполага с няколко многоетажни паркинга, в които таксата за паркиране е 30...
08.12 | 08:45