Vbox i Youtube изместиха учебниците в клас, резултатът - да пишем „България“ с малка буква 24.05 | 09:11
Модернизацията в училище доведе до чалгаризиране на образованието

Какво е за един учител 24 май? Това попитахме преподавателя по история в СОУ "Козма Тричков" във Враца Светла Димитрова, която бе наградена с отличието "Стоян Михайловски" на КТ "Подкрепа" за "Учител на годината – средно образование". Без да се замисли дори и за миг тя отговори, че това е най-милият празник, в който учителят вижда завършен своя труд.
"Това е празникът, на който се демонстрира българското образование и по-специално образованието на кирилица", посочи Светла Димитрова.
Тя заяви с гордост, че винаги се е чувствала будител, но специално на 24 май будителят стои на по-заден план от учителя. Именно водещата фигура на просветните дейци прави 24 май специален ден. "Затова да си учител в днешно време трябва да си роден за такъв и да носиш призванието вътре в себе си", подчерта историкът.
Най-трудното и голямо предизвикателство пред съвременните учители е да провокират интереса на учениците да учат, смята Димитрова. Според нея не всички учители са съвременни и имат съвременен подход към начина на преподаване.
Българското училище се модернизира, влязоха информационните технологии, електронните дъски, тебеширените дъски вече се изхвърлиха. Голяма част от учителите обаче останаха със старите методи, а за да се провокират особено по-големите ученици да учат, са необходими съвременни методи.
Най-трудно е да се привлече интересът към ученето на по-големите ученици в гимназията. За да има правилен подход към гимназиста, учителят трябва първо да го разбира, да му влезе в психиката и да променя методиката на преподаване и изпитване, коментира Светла Димитрова. Да си новатор дори звучи изтъркано в този случай, допълни тя.
Започнахме да преподаваме нестандартно в училище, подчерта историкът. Учителите вече влизат в интернет, докато преподават материала си и пускат клипчета от Vbox и Youtube, за да онагледят нещата. Часовете по история в СОУ "Козма Тричков" преминават по същия начин. Важните исторически събития се преподават нестандартно с помощта на търсачките и социалните мрежи. "Преподавам по този начин, за да провокирам младежите да мислят, защото нашите ученици не само, че не искат да четат, те не искат и да мислят", заяви просветният деец. Според нея старият начин на преподаване отдавна е отшумял.
Училището може да се е модернизирало и европеизирало, но образованието ни се е чалгаризирало, заключи Димитрова. Тя обясни, че в България са останали децата, които са продукт на 1990-те години, време, в което е рухнала системата и нямаше изградено образование, както и законова основа. В това поколение се е създал един чалга продукт, който вече се е масовизирал. Затова до голяма степен били виновни родителите, защото те насаждали в децата си представата, че парите ще им отворят всички врати и понеже се гони лесният успех, момичетата стават поп фолк певици, а момчетата дори не намират и работа, коментира учителят.
Не можем да провокираме в учениците навика учене, това може да направи единствено новия закон за образованието, който в момента се работи, каза носителката на наградата "Учител на годината-средно образование". Тя смята, че е наложително в закона да се въведат строги мерки за оценяването на учениците и евентуално в този случай би могъл да се върне позабравения навик – ученето.
Българският език все повече се обезценява от влиянието на западната култура, заяви награденият преподавател. Тя подчерта, че правописа на децата е масово от чата, а езикът ни се е латинизирал.
"Децата масово усвояват чуждите езици и в това няма лошо, но започват да забравят родния си език, а книжовния български език за тях спира да съществува. Те почти го вулгализираха със знаците от чата", коментира Светла Димитрова.
По думите й нашият език е принос в Европейския съюз и той е един от 27-те езика, с които ние го обогатяваме, затова би трябвало изцяло да държим на неговата чистота.
"Аз като историк намалям оценки за правопис, макар че нямам основанието да го правя, в същото време колегите българици пускат ученици с много ниска езикова култура", обясни историкът.
В момента масово се пише "България" с малка буква и когато ученикът бъде запитан защо е написал името на страната си с малка буква той отговаря, защото е бързал, коментира тя.
Тоталната неграмотност сред учениците идва от началното образование, поради недостатъчния брой часове за правопис.
По новите стандарти в новия закон трябва да се вкара изискването ученикът да може да пише на книжовен български език, призова преподавателят.
Мишката отдавна е изяла книжката, отговори Светла Димитрова на клиширания въпрос "Изяла ли е мишката книжката?" Според нея в това няма нищо лошо, ако към мишката се подхожда творчески, но за съжаление това не се случва.
Прави се масово copy-paste и не се прочита дори това, което е изтеглено от сайта, то директно се принтира и се пуска като свършена работа. Нека да се изтегли информацията, но тя да се прочете да се вникне в нея, в същностното, да се извлече знанието от тази информация.
Не трябва да се подхожда повърхностно, както в момента масово се прави – ученикът тегли информацията и я предава като свои продукт.
"Ако мишката се използва за знание в никакъв случай няма как да изяде книжката", допълни "Учителят на годината".
Това, което основно липсва в училищната система са законите, смята преподавателят по история. Според нея новият закон за образованието трябва да бъде много добре изработен, а в изготвянето му трябва да вземат участие учителите и родителите, а не само експерти.
За да се подобри училищната система трябва да се въведе мандатност на директорите, смята Димитрова. Според нея един десетгодишен мандат е напълно достатъчен, защото при по-дълъг човек се амортизира. "Хубаво е след 10 години да се появи нов по-млад директор с нови виждания и идеи", посочи тя.
Младите кадри също са проблем в образователната система, но те могат да бъдат привлечени само с високи заплати. В противен случай младият човек ще отиде в Европа, където ще мие чинии или ще обслужва възрастни хора, ще взима много повече пари и ще предпочете да остане там, а дипломата му ще се превърне само в един мил и романтичен спомен от България.
Водещи
-
Президентът: Само единни ще съхраним България в глобалния смут
Живеем на разлома между стария и новия свят, а Апостолът ни посочва изход от това изпитание
19.02 | 21:00
-
Астропрогноза за март: Какво да очакваме?
Задава се коридор на затъмненията, ретроградна Венера и ретрограден Меркурий
19.02 | 14:45
-
Снегът спира, хващат люти студове
В по-голямата част на страната утрото ще бъде с температури между минус 14 и минус 8 градуса
19.02 | 20:00
-
Миков: Жална му майка на този, който ще прави следващия бюджет
Заемите растат, а приходите на държавата намаляват
19.02 | 19:46
Най-четени
-
Борисов: Ние сме готови като партия да дадем 10%, но в момента пенсионния модел е счупен
"Четири години нищо, нито една постъпка. Бизнесът и работещите хора трябва да си направят...
19.02 | 09:45
-
Отбелязваме 152 години от гибелта на Апостола на свободата Васил Левски
Безспорен исторически факт е, че Васил Левски приключва земния си път на 6 февруари 1873 г. по...
19.02 | 10:15
-
Последно: Всички пенсии от 1 юли ще бъдат увеличени по швейцарското правило
Това заяви Деница Сачева след Съвета за съвместно управление
19.02 | 13:11