Vbox i Youtube изместиха учебниците в клас, резултатът - да пишем „България“ с малка буква 24.05 | 09:11

Модернизацията в училище доведе до чалгаризиране на образованието

От Ивелина Георгиева

Какво е за един учител 24 май? Това попитахме преподавателя по история в СОУ "Козма Тричков" във Враца Светла Димитрова, която бе наградена с отличието "Стоян Михайловски" на КТ "Подкрепа" за "Учител на годината – средно образование". Без да се замисли дори и за миг тя отговори, че това е най-милият празник, в който учителят вижда завършен своя труд.

"Това е празникът, на който се демонстрира българското образование и по-специално образованието на кирилица", посочи Светла Димитрова.

Тя заяви с гордост, че винаги се е чувствала будител, но специално на 24 май будителят стои на по-заден план от учителя. Именно водещата фигура на просветните дейци прави 24 май специален ден. "Затова да си учител в днешно време трябва да си роден за такъв и да носиш призванието вътре в себе си", подчерта историкът.

Най-трудното и голямо предизвикателство пред съвременните учители е да провокират интереса на учениците да учат, смята Димитрова. Според нея не всички учители са съвременни и имат съвременен подход към начина на преподаване.

Българското училище се модернизира, влязоха информационните технологии, електронните дъски, тебеширените дъски вече се изхвърлиха. Голяма част от учителите обаче останаха със старите методи, а за да се провокират особено по-големите ученици да учат, са необходими съвременни методи.

Най-трудно е да се привлече интересът към ученето на по-големите ученици в гимназията. За да има правилен подход към гимназиста, учителят трябва първо да го разбира, да му влезе в психиката и да променя методиката на преподаване и изпитване, коментира Светла Димитрова. Да си новатор дори звучи изтъркано в този случай, допълни тя.

Започнахме да преподаваме нестандартно в училище, подчерта историкът. Учителите вече влизат в интернет, докато преподават материала си и пускат клипчета от Vbox и Youtube, за да онагледят нещата. Часовете по история в СОУ "Козма Тричков" преминават по същия начин. Важните исторически събития се преподават нестандартно с помощта на търсачките и социалните мрежи. "Преподавам по този начин, за да провокирам младежите да мислят, защото нашите ученици не само, че не искат да четат, те не искат и да мислят", заяви просветният деец. Според нея старият начин на преподаване отдавна е отшумял.

Училището може да се е модернизирало и европеизирало, но образованието ни се е чалгаризирало, заключи Димитрова. Тя обясни, че в България са останали децата, които са продукт на 1990-те години, време, в което е рухнала системата и нямаше изградено образование, както и законова основа. В това поколение се е създал един чалга продукт, който вече се е масовизирал. Затова до голяма степен били виновни родителите, защото те насаждали в децата си представата, че парите ще им отворят всички врати и понеже се гони лесният успех, момичетата стават поп фолк певици, а момчетата дори не намират и работа, коментира учителят.

Не можем да провокираме в учениците навика учене, това може да направи единствено новия закон за образованието, който в момента се работи, каза носителката на наградата "Учител на годината-средно образование". Тя смята, че е наложително в закона да се въведат строги мерки за оценяването на учениците и евентуално в този случай би могъл да се върне позабравения навик – ученето.

Българският език все повече се обезценява от влиянието на западната култура, заяви награденият преподавател. Тя подчерта, че правописа на децата е масово от чата, а езикът ни се е латинизирал.

"Децата масово усвояват чуждите езици и в това няма лошо, но започват да забравят родния си език, а книжовния български език за тях спира да съществува. Те почти го вулгализираха със знаците от чата", коментира Светла Димитрова.

По думите й нашият език е принос в Европейския съюз и той е един от 27-те езика, с които ние го обогатяваме, затова би трябвало изцяло да държим на неговата чистота.

"Аз като историк намалям оценки за правопис, макар че нямам основанието да го правя, в същото време колегите българици пускат ученици с много ниска езикова култура", обясни историкът.

В момента масово се пише "България" с малка буква и когато ученикът бъде запитан защо е написал името на страната си с малка буква той отговаря, защото е бързал, коментира тя.

Тоталната неграмотност сред учениците идва от началното образование, поради недостатъчния брой часове за правопис.

По новите стандарти в новия закон трябва да се вкара изискването ученикът да може да пише на книжовен български език, призова преподавателят.

Мишката отдавна е изяла книжката, отговори Светла Димитрова на клиширания въпрос "Изяла ли е мишката книжката?" Според нея в това няма нищо лошо, ако към мишката се подхожда творчески, но за съжаление това не се случва.

Прави се масово copy-paste и не се прочита дори това, което е изтеглено от сайта, то директно се принтира и се пуска като свършена работа. Нека да се изтегли информацията, но тя да се прочете да се вникне в нея, в същностното, да се извлече знанието от тази информация.

Не трябва да се подхожда повърхностно, както в момента масово се прави – ученикът тегли информацията и я предава като свои продукт.

"Ако мишката се използва за знание в никакъв случай няма как да изяде книжката", допълни "Учителят на годината".

Това, което основно липсва в училищната система са законите, смята преподавателят по история. Според нея новият закон за образованието трябва да бъде много добре изработен, а в изготвянето му трябва да вземат участие учителите и родителите, а не само експерти.

За да се подобри училищната система трябва да се въведе мандатност на директорите, смята Димитрова. Според нея един десетгодишен мандат е напълно достатъчен, защото при по-дълъг човек се амортизира. "Хубаво е след 10 години да се появи нов по-млад директор с нови виждания и идеи", посочи тя.

Младите кадри също са проблем в образователната система, но те могат да бъдат привлечени само с високи заплати. В противен случай младият човек ще отиде в Европа, където ще мие чинии или ще обслужва възрастни хора, ще взима много повече пари и ще предпочете да остане там, а дипломата му ще се превърне само в един мил и романтичен спомен от България.

Водещи

Най-четени