АПИ троши над 18 милиона лева за камери, които дублират тол системата 25.06 | 10:14

Умишлено несертифициране

От iNews.bg

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е избрала изпълнител за спорна обществена поръчка на стойност 18,5 милиона лева без ДДС за изграждане на система от камери по републиканската пътна мрежа. Експерти от сферата обаче твърдят, че новата мрежа дублира съществуващата тол система, без да предлага допълнителни ползи за пътната безопасност.

Търгът за "следене и анализ на пътния трафик" е приключил в края на май тази година. Избраният изпълнител е ДЗЗД "Пътни системи 2025" - съдружие между "Балистик Сел" и "Иновейшън Клауд", съобщи Economic.bg.

 

 

"Всички функции на тази нова система за 18,5 милиона лева могат без никакъв проблем да се извършват от вече изградената държавна тол система", коментира във Facebook Борис Марков, представител на групата "Капш", изградила тол системата в България.

Към 1200 камери на 320 точки

Новата система предвижда изграждането на 320 автоматични точки за мониторинг, разположени по автомагистралите и основните шосета. Ще бъдат монтирани общо към 1200 камери от три вида: 412 за разпознаване на регистрационни номера, 412 за измерване на моментна скорост с вграден радар и 330 обзорни камери за следене на периметъра на ключови пътни участъци.

От общо 320 точки за наблюдение, 195 ще бъдат разположени на съществуващите рамки на тол системата. Мрежата ще събира и анализира данни за натовареността на пътищата и трябва да бъде свързана с информационните системи на МВР, НАП и Агенция "Митници".

 

Проблемът с разпознаването на камионите

Според Борис Марков от "Капш", основният проблем е, че новите камери извън тол системата не могат да засичат правилно скоростта на камионите, защото не различават товарни автомобили от леки коли.

"За да разберете наглостта на тази нова кражба, ето ви го систематизирано: новата система щяла да брои трафика - ами тол системата вече го прави. Щяла да засича скорост - и това го прави тол системата, и моментна, и средна скорост", обяснява той.

В резултат товарните автомобили ще продължават да превишават скоростта безнаказано, за да наваксат закъсненията си. Единствените камери, които могат да ги засичат правилно по категории, са тези на тол системата - те знаят дали номерът е на камион и могат да следят средна и моментна скорост.

Умишлено несертифициране

 

Експерти по пътна безопасност твърдят, че държавата години наред умишлено не сертифицира тол камерите, за да не могат те да се използват за контрол на камионите. Затова и целта на новата система е да "дублира" съществуващата, но без да засяга интересите на превозвачите.

АПИ е обявила през април и друга поръчка за 2,2 милиона лева за свързване на тол системата със системите на НАП, митниците и МВР, въпреки че новата мрежа също трябва да изпълнява тази функция.

В документацията за обществената поръчка АПИ отбелязва, че през 2014-2015 година е изградила система за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик за над 5,8 милиона лева, която обаче вече била остаряла и не може да се поддържа.

Водещи

Най-четени