Арбитраж отсече: Домусчиеви, чрез БМФ, дължат 25,3 милиона лева на държавата по неустойка 10.01 | 14:30
Делото пред Арбитражния съд започна през октомври 2019 г., след като агенцията предявява неустойката и „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД завежда отрицателен установителен иск

Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата е постановил, че фирмата собственик на "Параходство Български морски флот" АД – "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД на братя Домусчиеви, дължи на държавата малко над 25,3 млн. лева неустойка по договора за приватизация, съобщава специализираният в правни въпроси сайт "Лекс".
Агенцията за публичните предприятия и контрол (бившата Агенция за приватизация) претендираше от купувача на БМФ над 52,2 млн. лева.
По информация на "Лекс", решението от близо 60 страници, е постановено единодушно от арбитражния състав.
Делото пред Арбитражния съд започна през октомври 2019 г., след като агенцията предявява неустойката и "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД завежда отрицателен установителен иск. Купувачът твърди, че не дължи исканите от агенцията 52,2 млн. лева, включително е навел доводи, че уговорената в договора за приватизация неустойка е нищожна, а и при всички случаи е изпълнил далеч повече от това, което агенцията е зачела.
Както е известно, "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД придоби 70% от "Параходство Български морски флот" АД през 2008 г. С договора за приватизация купувачът поема за срок от 10 години 13 групи задължения, сред които: за запазване на основната дейност и статут на дружеството (запазване предмета на дейност; недопускане на ликвидация и обявяване на дружеството в несъстоятелност; забрана за преобразуване; ограничения за промяна на акционерното участие и за намаляване на държавното участие в капитала на дружеството); задължения за инвестиции в придобиването на кораби; задължения, свързани с трудовоправни и социални въпроси (поддържане на предложената от купувача средносписъчна численост на плавателния състав и повишаване нивото му на заплащане); задължения, свързани с притежаваните от дружеството кораби (поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите не по-малък от 1 300 000 DWT, осигуряване не по-малко от 60% от общия тонаж на корабите да плават под знамето на Република България или под знамето на друга държава – членка на ЕО или на ЕИП; средната възраст на корабите, които плават под знамето на Република България или под знамето на друга държава – членка на ЕО или на ЕИП, да бъде намалена под 20 години) и т.н.
През 2008 г. започна една от най-големите икономически кризи за последните 50 години, която засегна сериозно международния фрахтов пазар. Кораби на възраст над 15 години бяха отхвърлени от пазара – отказвани да бъдат наемани и застраховани. Същевременно, повече от 50% от корабите на дружеството, при приватизацията, са на възраст над 25 години, а близо 75% от тях, са на възраст над 15 години. През този период купувачът – "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД, успява да подмени голяма част от корабите на "Параходство Български морски флот", като купува съвременни и високотехнологични кораби, за да осигури конкурентността си на пазара. С това, преизпълнява инвестиционната си програма и освен това средната възраст на корабите се намалява на 10 години.
Спорът между купувача и агенцията, обаче е за поддържане на средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството не по-малък от 1 300 000 DWT, за срок от 10 години.
По делото, освен две подробни комплексни експертизи, с които арбитражният състав се е съобразил, са разпитани свидетели на страните и са приети десетки писмени доказателства, които потвърждават, че отчетения от "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД и реално поддържан в "Параходство Български морски флот" АД среден тонаж на корабите, е бил с над 200 хил. тона по-голям от този, който е приела Агенцията за публичните предприятия и контрол.
По данни на дружеството, към настоящия момент, то притежава флот от близо 1 500 000 DWT, при средна възраст на корабите от 7 години.
По информация на "Лекс" решението на арбитража е постановено през декември 2021 г. То е окончателно, задължително за страните и подлежи на принудително изпълнение, но всяка от двете страни по спора има процесуалната възможност да поиска отмяната му в следващите три месеца. Евентуална отмяна на решението означава, че ще отпадне и задължението на "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД да заплати неустойка от над 25,3 млн. лв. и би отворила възможността да се преразгледа и въпросът за нищожността на клаузата за неустойка по договора, което би могло сериозно да засегне интересите на държавата. Ако бъде уважено възражението за нищожност на неустойката, на практика ще означава, че държавата вече няма да има вземане срещу купувача по договора.
Водещи
-
Путин: Надявам се, че няма да се наложи Русия да използва ядрени оръжия в Украйна
Русия и Украйна продължават да са в противоречие по отношение на конкурентните предложения за...
04.05 | 18:00
-
Първан Симеонов: Делян Пеевски изключително планомерно и педантично
С тази констатация започна анализа си на 100-те дни на правителството социологът Първан...
04.05 | 17:30
-
Три последователни земетресения бяха регистрирани днес в Югозападна България
Снощи е регистрирано още едно леко земетресение на територията на Симитли, което също не е...
04.05 | 17:15
-
Плажната ивица в Поморие е залята с нефтени петна, които продължават да изплуват
Замърсяването обхваща близо 3-километрова зона в района на Стария град на Поморие, включваща...
04.05 | 17:00
Най-четени
-
Миризливки по прането, пердето и нервите ни: Има ли спасение?
Откъде идват и защо не си ходят?
04.05 | 14:45
-
Марулите ще останат свежи по-дълго, ако направите това
Как да съхранявате други зеленчуци
04.05 | 14:30
-
Над 200 тона вносно агнешко залива пазара за Гергьовден
Съпредседателят на Национална овцевъдна и козевъдна асоциация (НОКА) Симеон Караколев посочи,...
04.05 | 15:00
-
По-високи осигуровки или увеличение на пенсионната възраст? Мнението на работодатели и синдикати
Синдикатите обаче са категорични - по-високи осигуровки може, но не и по-късно пенсиониране.
04.05 | 14:29