БСП и ГЕРБ си забъркаха скандал с Летище „София“, Ердоган, Цецка Цачева и БДЖ 18.11 | 15:55
Процедурата за концесията се удължава до края на януари. Служебният кабинет или Румен Радев ще решават бъдещето на аерогарата, отсече Московски

ГЕРБ и БСП вече започнаха политическия сблъсък помежду си, макар предсрочните парламентарни избори все още нито са факт, нито има назначена за тях дата. Повод за конфликта стана Летище "София" и процедурата за отдаването му на концесия. От една страна социалистите видяха не само икономически, но също и политически и задкулисни договорки между кабинета "Борисов 2" и Анкара. В същото време пък транспортният министър Ивайло Московски реагира почти светкавично. Макар да не спря процедурата, той удължи срока й, за да попадне отговорността за сделката в ръцете на служебния кабинет и новоизбрания президент, тъй като в крайна сметка конкурсът се удължава до 31 януари, когато Румен Радев вече официално ще е заел поста на държавен глава. Паралелно с това обаче около скандала бяха набъркани и отношенията между София и Анкара, турският президент Реджеп Тайип Ердоган, отминалите вече президентски избори и кандидатурата за тях на ГЕРБ – Цецка Цачева, както и БДЖ.
Така в крайна сметка правителството в оставка прехвърля отговорността за сделката за отдаването на концесия на Летище "София" на служебния кабинет и новия следващия ни президент Румен Радев. Това стана ясно думите на министъра на транспорта в оставка Ивайло Московски. "Имаме законово основание и ще удължим до 31 януари процедурата. Оставяме на г-н Радев или служебен кабинет те да решат да прекратят процедурата за концесията", каза той, цитиран от БГНЕС. По-рано днес от БСП поискаха незабавно прекратяване на концесията на столичната аерогара. "Нека тези, които претендират за прозрачност и честност, да вземат решението", каза още Московски.
Той категорично отрече тезата, че летището ще бъде подарено на турска фирма. Той обясни, че за правителството на Борисов концесията на Летище "София" винаги е била обвързана с единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ. "Няма да припомням, че ние ги заварихме в предишния си мандат с дълг от 800 млн., натрупвани именно от партиите и хората, които в момента настояват да не се намери решение за тях. За тези години ние успяхме задълженията им да са под 500 млн. Въпреки това кредиторите не позволяват повече разсрочване и единственият вариант е да се намери вътрешен ресурс”, каза Московски. И уточни, че точно затова се е пристъпило към отдаване на концесия на Летище "София".
По-рано днес в парламента депутатът от БСП лява България Жельо Бойчев заяви, че партията настоява процедурата по отдаване на концесия на столичното летище за 35 години да бъде прекратена. "Не може едно правителство в оставка, а след това и един служебен кабинет, да се произнасят по толкова значими въпроси. Ние се обявихме срещу концесията още при самото й обявяване и считаме, че едно редовно избрано правителство с ново мнозинство в следващото Народно събрание трябва да се произнесе по този въпрос. Ако това не бъде направено, ще считаме, че това е поредната сделка на това отиващо си правителство и поредното предаване на националните интереси. И това е, може би, цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори. Защото даването на националното летище на турска фирма за нас е пробив в националната сигурност, каза Бойчев.
Московски от своя страна отрече обвиненията, че чрез концесията имало отблагодаряване на Ердоган за подкрепата за Цачева. "Това летището да бъде концесионирано на турска компания не е харизване. Първо става дума за авансово плащане от 640 млн. плюс по 10 млн. на година концесионни такси, плюс 300 млн. инвестиции. Ако това са подаръци, нямам коментар”, каза Московски.
Транспортният министър отбеляза също, че летищата във Варна и Бургас също са с национално значение и въпреки това са отдадени на концесия. "А тези господа изведнъж забравиха за това. Значи тяхната концесия не е била пробив в националната сигурност, а сега при Летище "София" е пробив", каза той.
"Удължаваме срока, но тези хора трябва да кажат какво се случва с БДЖ и с тези около 500 млн. дългове – трябва да кажат откъде ще дойдат. Когато са правени дълговете на БДЖ никой не е питал хората да ги правят ли, коментира Московски. Той заяви, че "те вероятно пак така ще направят, - ще вземат от бюджета без да пипат и ще платят за железниците. Хипотеза 2 – държавата да остане без железници".
Водещи
-
„Отпор срещу диктатурата“: Пореден протест в София в защита на кмета Коцев ВИДЕО
Гражданското недоволство е и в подкрепа на младежите от Русе
12.09 | 21:00
-
Тръмп: Tърпението ми към Путин се изчерпва
Той намекна за налагане на строги санкции във връзка с войната в Украйна, като същевременно...
12.09 | 20:45
-
Шест нови отсечки за измерване на средна скорост на АМ „Марица”
Те са с обща дължина 36 километра
12.09 | 20:30
-
Откриха заподозрения за убийството на жена в село Крайници
При задържането му направил опит да се самонарани
12.09 | 20:15
Най-четени
-
Кантарджиев: Миналата седмица има с 5,45% увеличение на COVID случаите в сравнение с предходната
Коронавирусни инфекции е имало и ще има, напомни той.
12.09 | 09:59
-
"Маркет ЛИНКС": "Възраждане" губи подкрепа, "ДПС - Ново начало" доближава ПП - ДБ
Ниска избирателна активност при евентуални избори
12.09 | 10:26
-
Дебора: Изпитвам страх
Делото в Районния съд в града започна отначало и се води при закрити врати. Георгиев е обвинен...
12.09 | 11:15
-
Радостин Василев: Очаквам това да е първият вот на недоверие, подкрепен от цялата опозиция
„Днес до 13:00 ч. трябва да сме събрали подписите и заедно с ПП-ДБ да депозираме общ вот на...
12.09 | 10:59