Битка за релсите: трети частен оператор предизвиква БДЖ 29.11 | 13:45
Какви ще бъдат ефектите?
![Битка за релсите: трети частен оператор предизвиква БДЖ](http://inews.bg/pictures/2434352_1004.jpg)
Държавното дружество "БДЖ-Пътнически превози" е изправено пред нови предизвикателства, свързани с либерализацията на пазара на железопътни превози. Предстоящата обществена поръчка за избор на изпълнители на услугата най-вероятно ще бъде разделена на три обособени позиции, съобщиха от Министерство на транспорта, предаде Economic.bg.
Нещо повече – трета частна компания очаква лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Ако това се осъществи, държавният оператор ще трябва да се конкурира с "Пимк" и "Рейлимпекс", които вече заявиха амбициите си да участват в пазара.
Сложна конкуренция за БДЖ
Според експерти, предоставената една година удължен договор едва ли ще бъде достатъчна за "БДЖ-Пътнически превози" да се приведе в конкурентно състояние. Липсата на ресурси – материални, финансови и управленски – може да остави държавния оператор с нерентабилни маршрути, докато частните компании ще се насочат към по-доходоносните отсечки.
От транспортното министерство уверяват, че пазарната либерализация е ключова част от Плана за възстановяване и устойчивост, а Европейската комисия следи отблизо процеса. Предвижда се новата обществена поръчка да обхваща три направления: София – Пловдив – Бургас, София – Горна Оряховица – Варна и останалите линии в страната.
Какви ще бъдат ефектите?
Според жп синдикатите, разделянето на мрежата на отделни лотове поставя БДЖ в неблагоприятна позиция. Те изразиха опасения, че служителите и материалната база на държавния превозвач ще преминат към частни оператори. Въпреки това, ЕС задължава запазване на трудовите правоотношения и социалните придобивки на служителите, независимо от промяната на оператора.
От друга страна, представители на железопътния сектор виждат възможност в отварянето на пазара. Заместник-председателят на "Клъстер Зелен транспорт" Мартин Янев посочи, че частните оператори могат да донесат подобрено обслужване и ефективност. Според него, добавянето на регионални линии към лотовете би могло да стимулира допълнителни приходи, без да се изисква субсидиране.
Очаквани промени
Министерството на транспорта потвърди, че избраният изпълнител ще получи достъп до част от подвижния състав, пропорционален на обема на услугата. Освен това ще бъде предложена възможност за наемане или закупуване на материалната база и влакове, собственост на БДЖ, на пазарни цени. Важно е да се отбележи, че избраният оператор не е задължен да се възползва от тази възможност.
Докато процедурата продължава, държавният оператор остава в центъра на вниманието. Новият формат на пазара ще определи каква ще бъде ролята на БДЖ в бъдещето на железопътния транспорт в България.
Водещи
-
Кирил Петков: Ще следим всяка позиция в регулаторите
Лидерът на "Продължаваме промяната" изрази притеснение, че управляващата коалиция вече е...
10.02 | 18:00
-
„Ергенът“ за пореден път доказа, че е истински феномен в родния телевизионен ефир
Стартът на приключението за Виктор Русинов и Мартин Николов, както и техните индивидуални...
10.02 | 17:40
-
Средната пенсия на предсрочно пенсиониралите се ще е по-висока от редовната
Като брой тези хора са 52 342-ма на фона на над 1 214 000, които са излезли в пенсия като са...
10.02 | 17:20
-
"Възраждане": От НСИ не искат да ни предоставят първичните данни
От "Възраждане" обявиха организирането на национален протест срещу присъединяването на...
10.02 | 16:45
Най-четени
-
Хепатолог отсече: Медът е 80% захар - по-вкусен е, отколкото полезен
Също така според Вялов медът съдържа органични киселини, които биха могли да бъдат полезни за...
10.02 | 13:15
-
Софийски квартали остават без парно и топла вода
Едни от най-честите дела, които потребителите в столицата водят, са с "Топлофикация – София“,...
10.02 | 10:46
-
Между 460 и 500 хил. пътници ползват столичното метро на ден
За разширението на третата линия на метрото през столичния кв. "Слатина" той обясни
10.02 | 15:30