Близо 1 млн. българи са дадени на събирачи на дългове 10.08 | 21:26

За два месеца в КРС и КЗП са получени над 30 жалби за тормоз от събирачи на дългове

От Андриян Георгиев

Близо 1 милион български граждани са дадени на фирми, събирачи на дългове. Данните са на една от големите фирми в бранша. Просрочените задължения са за мобилни телефони, ток, вода, кабелна телевизия, както и към банките.

В Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и в Комисията за защита на потребителите, както и в неправителствените организации постоянно пристигат сигнали от хора, които твърдят, че са тормозени от фирми, събирачи на дългове.

Повечето компании за комунални услуги продават задълженията на своите абонати точно на такива фирми. Това не са просто и само събирачи, а и един вид кредитори, което все още не е незаконно. 

Фирмите за събиране на дългове масово изкупуват неуредени сметки на цена доста по-ниска от номинала. И печелят доста, стига да успеят по телефона да притиснат длъжника или неговите близки да си платят доброволно.

Но понякога разговорите преминават добрия тон и граничат с наглия тормоз. 

Много длъжници за сметка от 10-20 лева са осъдени с разноските за адвокат и съдебен изпълнител да платят още няколкостотин лева или 20 пъти повече.

Комисията за регулиране на съобщенията предупреди мобилните оператори, че жалбите и методите срещу такива фирми зачестяват. Затова напомни, че по закон, преди да ангажират фирма събирач, длъжникът трябва да бъде изрично уведомен. Сега се готви нова промяна в общите условия.

"Самите оператори не трябва да го допускат и ако те са лоялни към обществото и към своите абонати те не трябва да го обжалват в съда. А напротив, те да се дистанцират от такъв вид поведение. Иначе ще бъде лицемерно. Така че колкото по-бързо това стане и не се обжалва това наше решение, за да се вкара това искане в общите условия, толкова по-бързо ще стане”, каза пред bTV председателят на КРС Веселин Божков.

Мобилните оператори твърдят, че винаги предупреждавали в разговор по телефона, с SMS и писма длъжника, че ако сметката не бъде платена, дългът ще бъде прехвърлен. Според тях обаче позицията на комисията поощрявала неизрядните длъжници за сметка на добросъвестните.

Потребителските организации приветстваха КРС.

"След като може да ни звънне една фирма и да ни каже дължите определана сума, по същия начин и някой измамник може да ни си обади и то с едни прилични изгледи за успех”, коментира Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители”.

Потребителските организации настояват държавата освен мобилните оператори да задължи и банките да ни предупреждават изрично, че ако не сме изрядни, ще продадат дълга ни на друг.

Само за два месеца в КРС и КЗП са получени над 30 жалби за тормоз от фирми събирачи на вземания. 

Водещи

Най-четени