Близо 10 000 деца и родители са позвънили на тел. 116 111 през май 13.06 | 19:56

Продължава тенденцията към повишаване на обажданията и консултациите

От Кремена Бедерева

9858 повиквания са приети на Националната телефонна линия за деца 116 111 през май, което означава средно по 318 обаждания на денонощие. Проведените консултации са 2 037 или на денонощие са проведени средно по 66 консултации, съобщават от Агенцията по закрила на детето.

Тенденцията към повишаване на броя обаждания и консултации продължава и може да се допусне, че телефонът е много полулярен и все повече деца научават за него (най-вече от връстниците си и информационните материали в училищата).

Децата и юношите се свързват с Националната телефонна линия за деца във връзка с широк спектър от проблеми:

- Любовни връзки и сексуални отношения (49%) - огромният брой консултации са по тези теми; за тийнейджърите, основната група потребители на линията, връзките и личните взаимоотношения, търсенето на партньор, харесването и приемането, намирането на група, в която да се интегрираш и да ти дава усещането за принадлежност са основни житейски теми.

- Взаимоотношения с връстници (15%) – отношенията с приятелите, различни проблеми и препятствия във взаимоотношенията, завързването и поддържането на приятелства са темите, най-често попадащи в тази категория.

- Търсене на информация (12%) – най-често се търси информация за самата линия (за какво е, в какви случаи може да се ползва, кой може да се обажда, дали е безплатна), за правата на децата, за различни служби и програми, защитаващи правата на децата и подпомагащи деца и семейства. Информация се търси често както от деца, така и от възрастни.

- Семейни проблеми (9%) – забелязва се повишаване на този вид консултации, като най-често заявяваният проблем е конфликт в семейството, напрежение и конкуренция между братя и сестри. Често родители търсят консултация около развод или раздяла, както и за родителски права. Забелязва се и тенденцията някои родители да се опитват да ползват линията като инстанция, пред която да злепоставят другия родител, с когото се намират в сериозен конфликт. Те използват детето като претекст за обаждането, но в хода на консултацията става ясно, че основният им проблем са конфликтните отношения с бившия партньор, натрупаните гняв и омраза и желанието той да бъде злепоставен и представен като лош родител. Особено често тази тенденция се забелязва по отношение на бащи, чиито съпруги или партньорки са се разделили с тях заради домашно насилие.

- Насилие над деца (3%) – консултациите са били най-вече във връзка с физическо насилие, най-често в семейството.

- Психосоциални проблеми (5%) – най-често заявяваните проблеми са страхове, тревожност, самота, липса на самоувереност.

- Училищни проблеми (3%) – най-често децата споделят за затруднения в ученето и подготовката, както и за конфликти и неразбирателство с учители.

- Консултации с деца от институции (4%) – на децата, настанени в специализирани институции, линията дава възможност за изслушване, споделяне, назоваване на страхове и проблеми, които те се колебаят да изкажат пред околните или им липсва доверено лице. През месеца някои деца са се обаждали по няколко пъти, като споделят за самота, гняв, че са изоставени, негодувание, че другите деца получават повече грижи и внимание.

През май са подадени 32 сигнала към отделите ‘Закрила на детето’ в страната. Повечето от тях са свързани с неглижиране и с насилие над деца. 2 са сигналите за деца, експлоатирани с цел просия.

Водещи