Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт 24.10 | 11:30
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.

Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. Това каза пред БНТ Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството.
"28% от републиканските пътища в България са за основен ремонт, това означава около 5500 километра. Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като, ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища, в следващата година трябва да похарчим около 10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка, е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство", каза Андрей Цеков.
"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско. Вследствие на финансовите възможности на държавата", допълни министърът.
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
"Всички тестове, които направихме, са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите. Проверките се извършват с два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна равност, тоест доколко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени нормативи. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единия случай изследванията се извършват с лазерен профилограф, който е машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те, е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка", отбеляза Цеков.
Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове.
"Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.
Водещи
-
В ГДБОП разследват първа измама, свързана с превалутирането заради еврото
Жена е измамена в онлайн платформа
22.08 | 18:00
-
Фестивал в София по случай Деня на независимостта на Украйна
Интеграционно-образователния център "Украински Вулик" и Столичната община канят гражданите в...
22.08 | 17:45
-
Проучване: Британците обсъждат времето по 56,6 часа на година
Резултатите от допитването подчертават неизменното увлечение на нацията по климата на фона на...
22.08 | 17:29
-
Шофьорът на АТВ-то, помлял петима в Слънчака, остава в ареста за постоянно
Ако бъде признат за виновен по най-тежкото обвинение, Наказателният кодекс предвижда от 15 до...
22.08 | 17:15
Най-четени
-
Още м.г. въжето на парашута, който се скъса, е било разнищено?
При инцидента с парасейлинг загина 8-годишно момченце, падайки от височина 40-50 м в морето
22.08 | 10:00
-
Отиде си Васил Кожухаров, гласът от култови филми и дублажи
Тъжната новина съобщи във Фейсбук актрисата Милена Живкова
22.08 | 14:40
-
Протести в София и Бургас заради Никола, който помете с АТВ петима души в Слънчев бряг
Как да обясним на другото дете на дъщеря ми, че майка му никога няма да се върне. Кой ще го...
22.08 | 11:00