Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт 24.10 | 11:30
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.

Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. Това каза пред БНТ Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството.
"28% от републиканските пътища в България са за основен ремонт, това означава около 5500 километра. Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като, ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища, в следващата година трябва да похарчим около 10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка, е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство", каза Андрей Цеков.
"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско. Вследствие на финансовите възможности на държавата", допълни министърът.
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
"Всички тестове, които направихме, са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите. Проверките се извършват с два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна равност, тоест доколко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени нормативи. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единия случай изследванията се извършват с лазерен профилограф, който е машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те, е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка", отбеляза Цеков.
Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове.
"Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.
Водещи
-
Времето през май: От 2 до 33 градуса
В по-голямата част от страната средно месечната сума на валежите ще бъде около нормата
30.04 | 21:00
-
След размяната на реплики между Борисов и Радев: МО призна - има проблем с 1 от системите на F-16
Командирът на ВВС Николай Русев обаче уточни, че това не означава, че самолетът е счупен
30.04 | 20:15
Най-четени
-
Зоните за почасово платено паркиране в София няма да работят на 1 май
На 2 май, 3 май и 5 май 2025 г. зоните за почасово платено паркиране ще работят нормално.
30.04 | 11:15
-
Балабанов: Не се казвам Асен Василев и не съм правил глупав План за възстановяване и устойчивост, заради който се чудим как да наредим бюджета
Балабанов е категоричен, че за да се свърши цялата планирана работа на правителството - трябва...
30.04 | 09:59
-
Борисов е разпоредил "ликвидиране" на "Браво Пловдив" от властта в града под тепетата
Това заяви лидерът на ГЕРБ
30.04 | 15:10