Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт 24.10 | 11:30
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. Това каза пред БНТ Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството.
"28% от републиканските пътища в България са за основен ремонт, това означава около 5500 километра. Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като, ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища, в следващата година трябва да похарчим около 10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка, е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство", каза Андрей Цеков.
"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско. Вследствие на финансовите възможности на държавата", допълни министърът.
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
"Всички тестове, които направихме, са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите. Проверките се извършват с два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна равност, тоест доколко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени нормативи. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единия случай изследванията се извършват с лазерен профилограф, който е машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те, е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка", отбеляза Цеков.
Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове.
"Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.
Водещи
-
Тео Ушев >> Предстои чудесна година: И евро ще има, и България ще си бъде в Европа
И Путлер ще клекне (и пребит с камъни от своите олигарси), и Тръмп ще бъде импийчван,...
14.12 | 16:20
-
Седмичен таро хороскоп от понеделник
Ето какво можете да очаквате от 15 до 21 декември
14.12 | 15:00
Най-четени
-
Надежда Йорданова: Ще върнем мандата
Правителство с наше участие в този парламент е невъзможно, категорична е тя
14.12 | 10:00
-
Ескперти за приемането на еврото: Няма да е приятно да видим наполовина банковите си сметки
Еврото ще дойде в България, но цените ще се повишат
14.12 | 11:20
-
Кутев: Президентът не може да излезе с проект, който да е прокси, и да бъде през поставени хора
Въпросът е, ако Радев реши да влиза със собствен проект в политическите избори, кога ще го...
14.12 | 11:00
-
Костадинов: Приемането ни в еврозоната трябва да бъде отложено с една година
Нито една държава-членка на еврозоната не е влязла при такива обстоятелства - без редовно...
14.12 | 13:20