България и Полша все пак подписаха за ремонта на МиГ-овете 22.10 | 13:05

От Варшава уверяват, че няма пречка за сключване на договора въпреки предупрежденията на Русия

От Галина Александрова

Самолетите МиГ - 29 на българските ВВС ще бъдат ремонтирани в Полша, ако Народното събрание одобри споразумението между Варшава и София, което подписаха днес министърът на отбраната Николай Ненчев и полският вицепремиер и министър на националната отбрана Томаш Шемоняк.

Срещу 6. 138 млн. евро полските военно-авиационни заводи ще ремонтират  6 двигателя РД-33 сер. 2, за самолети МиГ-29 , които са на въоръжение в нашите военно въздушни сили. Така в края на август и началото на септември 2016 г. към авиацията ни ще бъдат прибавени още три изправни машини. 

След ремонта ресурсът на двигателите до следващия ремонт ще бъде 350 часа или 8 години /което от двете условия настъпи първо/. Гаранцията на двигателите след ремонт ще бъде 24 месеца или 200 летателни часа /което от двете настъпи първо/. 

Ремонтът в Полша на първите четири двигателя трябва бъде извършен в срок от 6 месеца след предоставянето им в ремонтното предприятие. Ремонтът на последните два двигателя /5 и 6/ ще бъде изпълнен в срок от четири месеца след приключване на ремонта на първите четири. Още два двигателя ще са готови до четири месеца след това. 

За да не чакаме докато станат готови първите двигатели, поляците ще заемат два свои двигателя за 200 летателни часа 20 дни след подписването на договора, посочи Ненчев.

Част от модернизацията ще се извърши във военно-авиационния завод край Варшава. След модернизацията те ще използват два наши за същия брой часове.

Военното министерство в Полша уверява, че няма пречка договорът да бъде подписан въпреки предупрежденията на Русия. От ведомството уточняват също, че става въпрос не за ремонт, а за модернизация и поддръжка. Руски представители обаче заявяват, че подписването на споразумението крие риск за пилотите и разглежда действията на България като политически.

Николай Ненчев обясни подписа с поляците с два аргумента. Първият е стремежът на страната ни да не зависи от Русия. Вторият аргумент е икономическата изгода. Сделката с поляците спестява на страната ни 24 млн. лева и допълнителни близо 3% мито, което няма да платим, както и 20% ДДС. Разходите по транспорта на двигателите са за полската страна.

"Това е сериозен избор на България, която реши да поправя в Полша своите двигатели, а в бъдеще и самолети. Това е геополитическо, а не толкова бизнес решение. Нашето общо членство в НАТО и ЕС и нашите стратегически отношения придобиват нови измереноя”, заяви Семоняк на брифинг след подписването на споразумението.

"Ние ценим смелия подход на българските власти”, каза той и обеща Полша да положи всички усилия за качествено изпълнение на договора.

Агенция ТАСС посочва, че генералният директор на руската самолетостроителна корпорация "МиГ” Сергей Коротков в официално писмо до София информира за невъзможността за ремонт на българските Миг-ове в Полша. В него той подчерта, че руската страна не е предоставяла лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонти дейности по двигателите.

Той заяви, че руската страна няма да обслужи българските МиГ–29, ако България подпише споразумение за това с Полша.

Коротков предупреди, че в такъв случай по-нататъшното използване на самолетите и безопасността на пилотите ще бъдат поставени под въпрос.

"Съжаляваме, че такова решение е прието единствено по политически съображения , а най-вероятно решението е в резултат на външен натиск”, добави Коротков. 

За да влезе в действие, договорът трябва да мине през одобрението на парламента. Очаква се ратификацията да се гласува в Народното събрание след местните избори. Министър Ненчев изрази надежда депутатите да не отхвърлят споразумението.

Водещи

Най-четени