България пак влезе в негативен списък за авторското право 09.11 | 13:44

Получихме критика от CISAC заради неприлагането на европейското законодателство, свързано с частното копиране

От iNews

България получи критика от страна на Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC) относно неприлагането на европейското законодателство, свързано с частното копиране.

Това е важен сегмент от компенсациите за авторите, но растежът му е ограничен от липсата на правно прилагане дори в страни от ЕС като България и Словения. Причината – сериозната съпротива от мощни потребители, гласи част от годишния доклад на конфедерацията, пише "Монитор".

Припомняме, че само преди дни организацията за колективно управление на авторско право Музикаутор съобщи, че обсъжда възможността да сигнализира Европейската комисия заради неефективното прилагане на закона за частното копиране. Припомняме, че макар у нас да има механизъм за събирането на отчисления от вносители и производители на празни носители на информация като флашки и дискове, той на практика не функционира.

"В световен мащаб приходите от частно копиране са скочили с 28,4% на годишна база и вече достигат 342 млн. евро през 2017г. (в България от частно копиране не се събира нито лев). Събираемостта от частни копия е нараснала с 151% от 2013г. насам.", съобщават още от Музикаутор, позовавайки се на доклада на CISAC. Организацията вече внесе предложения за промяна на проблематичния чл.26. "Ако те бъдат приети от депутатите копирането на музика и книги за лични цели ще бъде напълно легално", уточняват още от Музикаутор.

Встрани от частното копиране, телевизията и радиото остават най-сериозните ползватели на музика с 40,8% дял от събраните авторски възнаграждения. И тук се отчита ръст с 3,2%, въпреки натиска върху тарифите от телевизионните оператори, отбелязва докладът.

Компенсациите от дигитални права са се увеличили почти три пъти - с близо 166% за последните 5 години. Тенденция, която се подсилва от бума и нарастващото потребление на видео стрийминг услуги. Въпреки това приходите са далеч под реалното използване, защото едва 13% от авторските възнаграждения на творците идват от дигитално използване, констатират от CISAC.

Европа пък е с най-високи приходи от авторски възнаграждения – с 4,349 млн. евро или 52% от световните приходи. На второ място идват САЩ и Канада със скок от 7,2% или 2 123 млн. евро.

Водещи

Най-четени