Българските деца изостават в развитието си 04.02 | 10:07

Те срещат затруднения при психичните, двигателните и говорните процеси

От Теодора Кокаланова

Все повече зачестяват проблемите на малчуганите при психичните, двигателните и говорните процеси, съобщават специалисти от логопедични центрове в Русе. Родителите трябва да знаят, че за да започнат езиково-говорна терапия при едно дете, то трябва да има навършени поне 4 години.

Според специалистите, ако до една годинка детето има проблеми с храненето, означава, че има вероятност това да се отрази и на говоренето.

Обикновено тези нарушения са свързани с работата на езика, устните и преглъщането, което пък от своя страна се отразява на говоренето", отбелязва логопедът Светлана Стефанова.

Проблем е, ако на 2 години детето използва само ограничен брой думи и не ги свързва в изречения или речта му е неразбираема. Това е сигнал, че трябва да се направи консултация със специалист, посочи тя.

Необходимо е и непрекъснато общуване дете-родител, което често се пренебрегва. Ако едно дете не говори правилно, причините могат да бъдат най-различни - от стресова ситуация у дома, в яслата или в градината, до това, че има проблеми със слуха, коментира Стефанова.

В други ситуации, когато децата разбират всичко, но не могат да произнесат и една дума, показва, че нарушенията може да са свързани с централната нервна система. Най-притеснителен се оказва фактът, че повечето от подрастващите нямат уточнена диагноза.

Според Стефанова от решаващо значение е да се установят проблемите в съвсем ранна детска възраст, за да се предложи адекватна помощ на детето и семейството.

Когато обаче проблемът е сложен за разрешаване се използват специфични методи. Сензорно-интегративните дисфункции включват работа със средства, които да стимулират едновременно тактилно, зрително и слухово детето, отбелязва БТА.

При някои от хлапетата се наблюдава проблеми със словореда. Успешен начин на лечение при тях е използването на картинен материал и подреждането на изображения. Децата трябва да гледат и посочват в правилния ред картинките, за да изговарят изречението."При по-малките деца се използват повече игрови методи, за да може те да бъдат включени в работата и да им бъде привлечено вниманието", допълни Стефанова.

Водещи

Най-четени