Вестниците отново се радват на интерес у нас 24.01 | 12:47

Какво е състоянието на медийния пазар у нас разкри проучване на МБМД

От iNews.bg

Повишаване на конкуренцията и парцелиране – това са двата основни процеса на медийния пазар в последните шест месеца. Данните са от проучване на МБМД, провело се в средата на януари. В него са участвали 1 200 пълнолетни граждани.

Събраната информация се отнася за последните шест месеца - от юли до декември 2011 година.

Данните показват, че основен източник на информация за българите си остават телевизиите, следвани от пресата и интернет. Радиото продължава да се превръща във фонова медия, а близкото приятелско обкръжение също си остава източник на новини, разкри социологът Мира Янева.

Причината за доминиращото положение на телевизиите може да се намери и в нискограмотното и възрастното население. Така пресата и интернет медиите нямат големи възможности за изява.

Що се отнася до телевизиите водещата тройка си остава без промяна – лидер е bTV, следват Нова ТВ и БНТ. На следващите места обаче излизат профилираните телевизии, сред които например National Geographic, показват данните на агенцията.

От лятото пък се наблюдава трайна тенденция хората отново да четат хартиените издания на вестниците. Това може да бъде обяснено със сезона на отпуските – вестник се купува за плаж, за екскурзия и т.н., както и с предстоящите избори. Сега обаче не сме в тази ситуация, а интересът се запазва и се връща до нивата от 2008 година. Макар и със спадащ интерес лидери остават "Труд" и "24 часа". Силно развитие на присъствието си обаче има "Стандарт", показаха данните.

Тези данни мерят аудитория, а не са показател за тиражите, коментира още Мира Янева. Интерес към пресата има основно от страна на градското население.

Що се отнася до интернет през последните 6 месеца има ръст от 3%. Данните обаче показват, че има насищане на пазара и вероятно скоро ще стигне тавана на потенциала си. Причината за това е, че над 30% от населението е на пенсионна възраст. Влияе и образователният статус, както и нивото на доходите. В същото време обаче в изследването не се обхваща младата аудитория – в проучването участват само пълнолетните граждани.

"Плашещо за мен е, че намаляват социалните умения на децата – те вече общуват предимно виртуално", коментира още Янева.

Данните на МБМД показват, че интернет се използва основно за разговори с близки (по Skype, например), електронна поща, социалните мрежи и информационни сайтове. Едни от най-популярните сайтове у нас са Facebook и Google, Twitter обаче не е много застъпен. От българските сайтове лидерските позиции запазват групата на Аbv.bg, както и Dir.bg.

Водещи

Най-четени