Вече си имаме Българска линия за безопасен интернет 19.04 | 10:51

Линията ще поема сигнали за посегателство срещу деца в интернет

От Кремена Бедерева

След 3-седмичен тестов период с ученици и експерти, днес се открива Българска линия за безопасен интернет (БЛОБ), която ще поема сигнали от деца и родители за наличие на порнографски материали или опити за посегателство срещу деца в интернет.

Това каза за Агенция "Фокус” Георги Апостолов, координатор на Националния координационен център за безопасен интернет.

Телефонният номер 124 123 вече е активен. Засега група от петима дипломирани и допълнително обучени психолози от Асоциация "Родители” ще консултират деца и родители на линията всеки делничен ден от 10 до 16 часа.

В останалите дни и часове децата ще могат да подават сигнали на интернет линията на Националния координационен център. Предвижда се възможност и за срещи на живо за консултации, когато това се налага, като за целта в Центъра е осигурено специално помещение.

Децата ще могат да се свързват с БЛОБ, набирайки номера от всички мобилни оператори. Цената е между 14 и 15 стотинки с ДДС за проведен разговор.

"Това, което нарекохме Българска линия за онлайн безопасност, съществува по принцип в Европейската програма за безопасен интернет и всеки Национален център, занимаващ се с безопасен интернет, има такова звено”, посочи Георги Апостолов.

Той поясни, че всеки Национален център за безопасен интернет в Европа трябва да се състои от три основни компонента – първо гореща интернет линия за получаване на сигнали за детска порнография и друго незаконно и вредно за децата съдържание или поведение в интернет.

Вторият компонент е самият център като звено за популяризация и обучение. Такъв у нас съществува от 2008 г.

Т. нар. "хелплайн" - помощни центрове, са третият компонент от работата на Националния център.

"На практика с трите компонента става възможно консултирането и по телефон, и по електронни канали на деца и родители за проблеми и рискове в интернет среда”, добави Георги Апостолов.

По думите му, концепцията за съществуването на тези центрове е правилна и се доказва от българския опит.

"Колкото повече хора разбираха за съществуването на интернет линията през последните шест години, толкова повече нарастваха сигналите и запитванията. Така и в България назря необходимостта да се пусне в действие този консултативен център”, каза още експертът.

Основен партньор и помощник за откриването на БЛОБ е Държавната агенция за защита на детето.

"Пускането на подобна услуга по консултации, изискваше и лицензиране и агенцията ни съдейства за това. Обща подкрепа за пускането на центъра имаме от целия обществен съвет за безопасен интернет, в който участват 22-ма членове, както и Министерство на културата, Министерство на вътрешните работи, Министерство на образованието и Министерство на транспорта и информационните технологии”, каза още Георги Апостолов.

Процедурите, по които да работи консултативният център, са били предварително консултирани с МВР, тъй като е възможно и там да постъпят сигнали за незаконно съдържание или опити за злоупотреба с деца в интернет.

По думите на експерта – възможността децата да се консултират означава, че се повишава подготовката им и уменията им да се защитават онлайн. "Най-добрият метод за това е децата да бъдат обучавани на правилно поведение и правилни стъпки, за да защитят себе си”, добави Георги Апостолов.