Войната на потребителите 13.01 | 11:03

Кога в България ще има орган, които да следи цените на горивата?

От Нели Минчева

Лукойл България и вчера не се поколеба и вдигна за пореден път цените на горивата. Да припомним: бензин А-95 поскъпна с 2,10% и се продава за 2 220 лв. за тон. Цената на бензин А-98 е нагоре с 2,01% и се продава за 2 316 лв. При дизелът увеличението е от 2,36%. Поскъпването при Евро дизела пък е с 2,37%. Цената на газьола бележи ръст от 2,41%.

Преди това от компанията намалиха цените, но забележете с какви проценти бе понижението - А-95 Н падна с 1,04%, А-98 Н - с 0,99%, дизелът - с 1,61%, а газьолът - с 1,63%.

Всички знаем, че у нас цените на горивата са един от най-високите, но това, което ни притеснява, е, че хем няма орган, който да следи за цените, хем и държавата си мълчи по въпроса.

Закономерността при повишенията би трябвало да е следната: растат цените на петрола и петролните продукти, растат цените и на горивата, продавани у нас. На пръв поглед това е така, но се оказва, че когато се наблюдават спадове на петролния пазар, темповете на понижение на цените на дребно са далеч по-ниски.

По този начин се оказва, че въпреки прословутата "динамика на пазара" цените за родния потребител са в трайна възходяща посока.

Скокът на цените на горивата се отразява не само на шофьорите, но и на цените на всички стоки и услуги. Отразяват се на цената на хляба, млякото, олиото, напитките, а това бърка дълбоко в джоба на потребителя. Потвърждение дават данните за годишната инфлация за декември 2010 г., която е 4,5% по данни на Националния статистически институт.

Питаме знае ли някои как се определят цените на горивата у нас? Каква е формулата и има ли изобщо такава? Въпреки че Комисията за защита на конкуренцията се изказа, че няма злоупотреби с цените, гражданите, тези които всеки ден пълнят резервоарите си, не са на същото мнение.

Вероятно вина имат и самите граждани, които чинно плащат, а вечерно време, сядайки вкъщи гневно мърморят, но гледат как цяла Европа бе залята от протести срещу скъпите горива - Франция, Германия, Испания, Гърция, Унгария.

Ситуацията е такава не само при търговията с горива. Същото е положението и при мобилните оператори. След сигнали на клиенти Комисията за защита на потребителите заедно с Комисията за регулиране на съобщенията започнаха проверка на лоялността на М-Тел.

Най-честите оплаквания на потребителите са, че в продължение на месеци не могат да проверят сметките си и оставащите минути, не им се издават данъчни фактури, както и че сметките се надписват.

Не липсват и критики към другите два мобилни оператора, нито към дружествата за комунални услуги, сред които най-чести оплаквания от несправедливи сметки отнася Топлофикация София.

С нетърпение чакаме становището на двете комисии и се надяваме да се произнесат в полза на потребителите, в полза на тези, които са най-потърпевши от произвола на монополите.

Водещи

Най-четени