Връщат „живковия“ централизъм за първокласниците! Приоритетно - в кварталните училища 15.07 | 14:53

Край на занятията от ранна до късна доба, часовете вече от 8.00 и максимум до 19.00 часа

От Ростислава Иванова

Министерството на образованието и науката (МОН) предлага да бъде разработена система за централизиран прием за първи клас за големите градове с водещ критерий - настоящия адрес. Така няма да има струпване на ученици в центъра на града и празни училища в районите. По този начин ще има и равномерно големи паралелки. Останалите критерии ще са специални образователни потребности, липсващ родител и др. Това съобщи зам.-министърът на образованието Диян Стаматов, цитиран от БГНЕС.

МОН въвежда и ново разписание на учебните занятия в българските училища. Учениците вече няма стават в ранна доба, за да започват учебните часове в 7.00 часа. Занятията вече ще са не по-рано от 8.00 часа с изключение на училищата, в които се учи на две смени, но те ще започват най-рано от 7.30 часа. Втората смяна в училище пък можа да продължава най-късно иключва до 19.00 часа. Всичко това пова предвижда държавният образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование.

"В момента има 560 училища, които са на двусменен режим, с по над 900 ученика", съобщи Стаматов.

Той обясни, че стремежът на МОН е постепенно да се преминава към учене само на една смяна. Засега обаче имало пречки, като липса на сгради и средства за построяване на нови училища.

Заради ученето на две смени стандартът допуска различна продължителност на часовете и междучасията, каза още той. 45 минути продължават часовете за учениците от V-XII клас, а при две смени са по 40 минути. По 35 минути пък ще са часовете в първите класове. Междучасията трябва да се не по-малко от 10 и не повече от 30 минути. По изключение може да се дават до 2 почивки от по 5 минути, при учене на две смени.

Според зам.-министъра сега се осигурява по-голяма гъвкавост на организацията в отделното училище. По решение на педагогическия съвет е възможно да има сливане на 2 учебни часа при учениците в гимназиална степен. Така например, в едни дни би могло да има само по 3 учебни предмета по два часа, когато става въпрос за по-тежки предмети или профилиране, обясни той.

В целодневната форма на обучение в началния и прогимназиалния етап се допуска и разместване на броя на часовете. В дни, когато програмата е по-трудна, часовете за самоподготовка може да се увеличат до четири, а в дните преди ваканцията, часовете за отдих и занимания по интереси да са повече.

В целодневната организация е заложена по-голяма гъвкавост при групиране на децата в групи по интереси в т.нар. занималня. Дава се възможност за интензивно изучаване на български, ако пропуските на учениците в училището или региона са по-големи. Заложени са допълнителни модули - консултации за деца, които не владеят български език.

Ваканциите са есенна, коледна, междусрочна, пролетна и лятна. Стандартът позволява на директорите сами да реагират бързо и да дават до 3 почивни дни на децата при необходимост: грипна епидемия, природни бедствия или аварии в училището. Досега за това бе нужна заповед на министър, което е по-тромава процедура, поясни министърът.

 

Водещи

Най-четени