Все по-малко искат да учат турски като майчин език в училище 12.07 | 20:33

Бездействието на държавата създава неграмотни граждани, смята Антонина Желязкова

От Ивелина Георгиева

Изучаването на турски като майчин език и липсата на учебници в тази сфера са сред основните проблеми на турските деца в българското училище. Това каза д-р Антонина Желязкова, директор на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия, докато представи анализ за проблемите на турските деца в училище.

Тя посочи, че децата, които искат да изучават турския като майчин език все още учат по учебници от 1992/93 година.

"Тези учебници са морално и езиково остарели, да не говорим за книжните тела, които се разпадат в ръцете на децата", коментира д-р Желязкова.

Анализът по повод образователните проблеми на турските деца отчита сериозен спад сред интереса на учениците да изучават майчиния език в училище.

Данните сочат, че през учебната 1992/93 година 114 000 ученици са изучавали майчин език. След това започват с всяка учебна година да намаляват с до няколко хиляди. Например през 2005/06 г са намалели до 2191 ученици, през 2009/10 до 15 000, а през 2010/11 те са едва 7000 , отчете Антонина Желязкова.

До момента министърът на образованието не е издал държавни образователни изисквания и стандарти за учебното съдържание по предмет майчин език, каквото задължение той има. Това бездействие води до двусмислена правна ситуация. От една страна обучението по майчин език трябва да съответства на държавните образователни изисквания, а от друга страна, такива липсват.

Друга неяснота е тази с учебниците, посочи Желязкова. Тя уточни, че макар правото на изучаване на майчин език да е нормативно признато, никъде нито на законова основа, нито на подзаконово ниво съществува регламентация, изрично свързана с учебниците по майчин език.

Когато българската държава е незаинтересована или пречи чрез бездействието си на изучаването на майчин език, тя създава неграмотни граждани, коментира д-р Желязкова.

По думите й не изучаването на майчин език препятства доброто усвояване на български език. Голяма част от тези деца не знаят правилно нито един език, продължи тя.

Според нея невладеенето на майчин език е пречка за овладяването на всички останали езици.

Най-сполучливият подход е, законът да въведе ясни гаранции, че държавата ще осигурява изучаването на майчин език на доброволен принцип, от пожелалите това лица. Трябва да се премахнат и възможностите, когато при наличие на подобно желание, това се ограничава в рамките на административните правила и практики.

От международния център смятат, че е необходима специална методика при подготвяне на учебния план в предучилищния и началния курс на обучение за регионите с преобладаващо малцинствено население.

Необходими са и специални програми за изучаването на български език от деца билингви в смесените региони, където учениците са с повече проблеми в усвояването на официалния език. Това са деца от ромски и от турски произход, но предимно в по-малките села с доминиращо турско население.

Водещи

Най-четени