Всеки 10-и асансьор – потенциален убиец 22.01 | 11:00

Предлагат наказателна отговорност за всеки пуснал в употреба неизправно запечатано съоръжение

От Филипа Тодева

Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) ще предложи промени в Закона за техническите изисквания, които предвиждат наказателна отговорност при пускане на запечатан асансьор. Това стана ясно от думите на Стефан Цанков, председател на ДАМТН.

В ДАМТН се получават много сигнали, но най-сериозен за хората е проблемът с безопасността на асансьорите. През изминалата година у нас имаше много инциденти и редица завършиха фатално.

Това доведе до проверка на 4499 асансьора, която показа, че 10% от тях са опасни. В България се движат между 100 и 120 хил. лифта и никой не знае колко от тях са рискови.

"За първи път обаче е отнето правото на техник да упражнява професията си заради немарлива работа", каза Цанков, цитиран от в. "Преса". Също за първи път са съставени 30 акта на домоуправители, които не са изпълнили предписанията или не са спазили забраната за движение на опасна машина. Глобите са от 200 до 500 лв., но от тях няма особена полза, защото не се плащат.

Затова от агенцията предлагат наказателна отговорност при пускане на запечатано съоръжение. Това може да е пробация или глоба. Предвиждат се мерки за сервизните фирми, тъй като в момента при отнет лиценз те лесно се пререгистират и продължават дейността си.

В подготовка е и електронен регистър на съоръженията в страната. Ще се проверяват не само старите асансьори, но и новите, защото и при тях не всичко е изрядно. До 2016 г. старите машини трябва да бъдат приведени в съответствие с евронормите и действащата наредба. Така във всяка кабина трябва да бъде монтиран модул за връзка с GSM.

Лифтовете трябва да бъдат оборудвани с аварийно осветление и други екстри. "Предвидили сме още пет допълнителни мерки за повишаване на сигурността", каза Стефан Цанков

Те са свързани със заключващите устройства и вратите, осветлението и други. Проблемът е, че хората ще трябва да платят по-големи разходи по ремонтите.

Водещи

Най-четени