Дамата до Борисов с автобуса ковчег от Лим 31.03 | 09:52

Удави ли се истината за трагедията в мътните води на властта и съдебната система

От iNews.bg

Удави ли се истината за трагедията с децата от Свищов в мътните води на властта и съдебната система? Защо Илия Измирлиев, шофьорът, който е бил зад волана при падането на автобуса в р. Лим по склона, намиращ се между черногорския град Биело поле и сръбския Приеполе, е единственият виновен за трагедията?

Отговорът на тези въпроси търси специално разследване на в. "Репортер". Защо разследването и съдът не продължиха нагоре по веригата, ами спряха до водача? Възможно ли е причината да се крие във факта, че собственик на автобуса-ковчег е "Пампорово” АД, притежавано от банкерката Цветелина Бориславова, която при трагедията е спътница в живота на главния секретар на МВР по това време Бойко Борисов?

На 1 април 2004 година 50 души, повечето от които деца, се качват на автобус марка "Йонкер” в град Свищов. Те отиват на екскурзия в Сърбия, Черна гора и Хърватия. След няколко дни в България се връщат 38 от пътниците. 12 деца вече ги няма – техният живот е угаснал в река Лим, в чийто води рейсът пада малко след 8 часа вечерта на 4 април. 

Днес техните имена са известни като "Ангелите от Лим”. Kакво остава неизвестно 10 години след трагедията?

Отговори на този въпрос се опитва да даде статия от сръбския вестник "Таблоид”. Дванадесет мъртви деца, един набързо осъден шофьор, няколко съмнителни лица и невероятно бързо издигане на определени прокурори и съдии по времето на управлението на ГЕРБ, прекалено много прикривани факти и въпроси без отговор. Това е всичко, което е останало 10 години след една от най-големите трагедии в историята на организирания транспорт в България - гибелта на децата от Свищов в река Лим.

Днес, от дистанцията на времето, съвсем ясно се вижда схемата на събитията, фактите и хората, довели до това единственият виновен за тази трагедия да бъде шофьорът на автобуса. В същото време действителните виновници за трагедията - Цветелина Бориславова, Байко Байков и хора от обкръжението им се разхождат необезпокоявани на свобода. Те получиха солидна защита и възможност за развитие по време на управлението на Бойко Борисов...

На 4 април 2004 г., около 20:20 часа, автобус, превозващ деца от Свищов пада в студените води на река Лим. Загиват дванадесет деца. Свищов и България са в траур. Вълнението в обществото е голямо. Властите са принудени да започнат "широко" разследване на обстоятелствата, довели до тази трагедия. В парламента се сформира специална анкетна комисия, която трябва да разследва причините за трагедията. В крайна сметка всичко се свежда до човешкия фактор - лична грешка на шофьора на автобуса Илия Измирлиев.

До това заключение стигат прокуратурата и съдът. Измирлиев е осъден на седем години затвор, по-късно присъдата е намалена на четири години. Години по-късно фактите показват, че голяма част от информацията е била добре прикрита.

Причината е много проста. Отговорни за престъплението са доста влиятелни хора в страната, сред които и Цветелина Борислава – "първата дама" на тогавашния главен секретар на Министерството на вътрешните работи, а по-късно министър -председател Бойко Борисов!

Официалната версия е, че екскурзията в Черна гора е осъществена въз основа на договор между СОУ "Никола Катранов” - Свищов и туроператора "Дилижанс Експрес" ООД с лиценз № 00 328, представляван от Байко Байков.

По време на разследването следователите установят, че зад лиценза стои съвсем различна компания от София, а Байко Байков всъщност няма право да предоставя транспортни услуги. Компанията, която той представлява, изобщо не съществува!

Прокуратурата веднага приема обяснението на Байко Байков, че договорът, сключен от несъществуваща фирма е просто една "техническа грешка". И за тази позиция на прокуратурата има обяснение.

Автобусът, превозвал децата, е собственост на "Пампорово" АД. Собственик на дружеството е Цветелина Борислава. В този период и много след това - тя е приятелка на главния секретар на Министерството на вътрешните работи, а по-късно министър-председател на България – Бойко Борисов. Заради това всички усилия на първото приключило разследване и на послушния прокурор по този случай са да прикрият фактите и отговорността да се прехвърли на водача Илия Измирлиев.

Всички тези факти са били събрани при разследването на специалната анкетна комисия, създадена с решение на 39-ото Народно събрание на Република България. Много малка част от тези факти обаче са взети предвид от прокуратурата.

При първата проверка на рейса от страна на сръбските власти, на мястото на катастрофата е установено категорично, че превозното средство е с разкъсан болт на системата за управление. Това може да блокира цялата система и превозното средство да стане неуправляемо. От това следва, че причината за трагедията се крие в неизправния автобус, а не е по вина на водача Измирлиев. Следовател Георги Илиев, който е ръководил разследването, установява още много други неизправности...

Доказано е, че автобусът е собственост на компанията "Пампорово” АД. Първата регистрация на превозното средство "Jonckheere" (Йонкер) е през 1992 г. - една година след като автобусът е произведен в Белгия, според документите. Автобусът е закупен от компанията през август 1992 г., т.е по време на трагичния инцидент е над 12-годишен. В показанията си по време на разследването Байко Байков твърди, че използва редовно автобусите на "Пампорово” АД. Тук възниква ключовият въпрос, който прокуратурата услужливо пропуска. С какво право дружеството "Пампорово” АД е сключило договор и е предоставило автобуса за ползване?

Близките отношения между Бориславова и Байков са потвърдени по-късно през годината. Байко Байков участва активно в писането на Закона за туризма, който е приет в последния ден преди правителството на ГЕРБ да подаде оставка. Целта на приемането на закона в последната минута е Цветелина Бориславова и компанията "Пампорово” да бъдат предпазени от търсене на отговорност. В резултат на заслугите му към Борисов и Бориславова през последните дни от управлението на ГЕРБ, Байко Байков е спешно назначен за председател на Асоциацията българските туроператори и туристически агенции (АБТТА).

Но с това кръгът на Бориславова не се затваря. Байков е изтъкнат говорител на "Зелените”, професор по екология в НБУ. Той и Тома Белев - също представител на "Зеления октопод”, са двамата основни критици на всички инвестиции с цел разширяване на зимните туристически центрове през последните години. Но нито веднъж не са споменали фрапантните нарушения на закона от страна на Бориславова в Пампорово.

За прикриването на истината за инцидента голяма заслуга има прокуратурата. Делото не е било разпределено на прокуратурата в София, където е регистрирана фирмата, с чийто лиценз разполага Байков, нито във Велико Търново, от където са повечето загинали, а е възложено на прокуратурата в Смолян. За прокурор е определен Димчо Георгиев. Хора от системата на държавното обвинение основателно твърдят, че той е бил в отлични отношения с ръководството на дружеството "Пампорово” и с неговия собственик Цветелина Бориславова.

В края на 2007 г., когато Бойко Борисов вече не е в МВР, тогавашният министър на вътрешните работи Румен Петков получава сигнал от партньорски служби за пране на огромни суми пари чрез изграждане на ски писти и съоръжения в Пампорово.

В края на 2007 г. МВР нарежда на Окръжна прокуратура - Смолян да извърши проверка на произхода на средствата за строителните дейности в Пампорово. Проверката включва хотелите "Перелик” и "Арфа”, външната инфраструктура, лифтовете, свързаното с тях оборудване и огромните комплекси от бетон, за които дори не са осигурени канализация, ток и вода.

Много бързо, за няколко седмици, Димчо Георгиев представя доклад, че няма нарушения и че данните за произхода на средствата не показват наличие на мръсни пари. Не е ясно как е успял да провери за по-малко от два месеца 156 обекта, за които са издадени разрешения за проектиране в Пампорово. Но никой не се е обърнал нито към Бюрото за финансово разузнаване, нито към НСИ (Националния статистически институт ) или към НАП (Националната агенция по приходите), за да предостави подробна информация за проверката. Не е извършена кръстосана проверка на офшорните сметки, от които са идвали по-голямата част от паричните средства. Прокурор Димчо Георгиев дори не е разпоредил да се извърши експертиза от съдебни специалисти, които да определят разликата между действителната стойност на обектите и отчетените разходи, които са много, много по-малки.

С подобна скорост и експертност Димчо Георгиев работи и по случая с трагедията в река Лим. След толкова много услуги, които Димчо Георгиев прави на Цветелина Бориславова, той стремглаво напредва в кариерата. От областен прокурор в Смолян по времето на ГЕРБ, той е назначен за съдия в Специализирания апелативен съд. Така Димчо Георгиев "случайно” води дела срещу противници на Борисов и Цветанов. Във връзка със започналото разследване на т.нар. захарна афера, в която е замесено дружеството "Литекс Комерс”, Димчо Георгиев оставя в ареста Данаил - син на собственика Гриша Ганчев. Бившият полицай, по-късно съдия Димчо Георгиев, дължи кариерата си на това, че е защитавал дружеството "Пампорово” и Цветелина Бориславова в случая "Лим" и на услугите, които е правил на Бойко Борисов при премахването на конкуренти в бизнеса.

Но той не е единственият магистрат, който успява да инкасира дивиденти от поведението си в случая "Лим”. Подобни успехи постига и съдията от Върховния касационен съд и председател на състава, който гледа делото през 2007 г. - Румен Ненков. Адвокатите на шофьора Измирлиев му представят неопровержими доказателства и протоколи, че прокуратурата и предходни съдебни инстанции не са позволили голяма част от изисканите доказателства, не са приложили експертизата, направена от сръбските власти и т.н., и искат делото да се върне за ново разглеждане, за да се приложат всички доказателства, с което биха се премахнали съществуващите явни нередности.

Ненков обаче не връща делото за ново разглеждане, не се произнася във връзка с неразгледаните факти и доказателствата, които не са приложени към делото и не отстранява съществуващите нередности. Той приключва процеса така, че за виновен е признат единствено и само шофьорът Илия Измирлиев. Разбира се, за това  получава заслужена награда – избран е за член на Конституционния съд! Той е любим съдия на ГЕРБ, който емоционално обяснява, че съдиите от Конституционния съд не са независими по случая "Пеевски”. Може би съдията съди колегите си, изхождайки от собствената си тежка зависимост от Бойко Борисов. Допълнителни черти към образа на този "независим” конституционен съдия прибавя фактът, че синът му Александър Ненков едва 25-годишен става народен представител от ГЕРБ и вече втори мандат кове закони в Народното събрание. Съпругата му Юлия Ненкова е назначена за заместник-кмет на София.

Оказва се, че трагедията с децата в река Лим свързва много хора. Но докато родителите им са се сближили в мъката по изгубените си деца, съдии по наказателни дела, чиновници и политици са се сближили в мафиотски кръгове, с една единствена цел: да скрият истината и да се възползват от сервилното си (послушно) поведение.

Близо 10 години след катастрофата повечето родители не са убедени, че са наказани истинските виновници. А те, главните виновници, продължават да създават нови и нови схеми на ръба или от другата страна на закона, уверени, че са недосегаеми.

Водещи

Най-четени