Двама от петима възрастни у нас не разбират какво четат 22.10 | 15:00
Проблемът с грамотността идва още от скучните уроци в училище, казва доц. Илияна Гаравалова

Един на всеки петима европейци и един на всеки петима 15-годишни е функционално неграмотен, което означава, че не може да чете добре, така че да извлича правилно информацията от различни източници, да я обработва и да взима решения, които се основават на този анализ. У нас функционално неграмотните възрастни са 41% или грубо казано двама от всеки петима. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" на БНР доц. Илияна Гаравалова от Института по български език към БАН посочва, че развиването на грамотността трябва да започва в ранно детство. Тя смята, че е сложно да се каже какво може да се направи по въпроса в училищна възраст.
"Това е един доста сложен въпрос. Това, което ние се опитваме да направим в рамките на нашата кампания "Написаното остава, пиши правилно", е на първо място да привлечем вниманието на българската общественост към това, че ценностите малко са изместени и то не в правилната според нас посока. Искаме да обърнем внимание на това, че да си грамотен, да владееш средствата на езика, да се изразяваш добре, е всъщност престижно, че то те прави успешен човек. Не на последно място се стараем това да не звучи назидателно, а да бъде поднесено на учениците под формата на игра, защото, когато човек се забавлява, той усвоява нещата много по-добре и ги помни много по-дълго. Нашата кампания се реализира вече пета година, като първоначално започна под формата на провокация по софийските улици – спирахме хората, за да направят една кратка диктовка и да проверят доколко са грамотни. След това това прерасна вече в кампания, която се изявява най-вече на 24-ти май в Седмицата на четенето и Деня на езиците, но и през цялата година, защото непрекъснато получаваме покани от вече десетки градове и десетки училища в тези градове за нашите езикови игри", казва експертът.
Доц. Гаравалова не смята, че проблемът с липсата на грамотност може да бъде обяснен с това, че много уроци се виждат скучни на учениците. "Смятам, че отговорността на това да си образован е лична преди всичко. Не може учителят да бъде клоун, за да може вниманието на детето да бъде привлечено към съответния урок", отбелязва тя.
Водещи
-
„Кукерландия“ в Ямбол: Зрелищна програма, над 6500 кукери и Валя Балканска
Творчески работилници за мартеници, маски, рисувани камъни и други са допълнителна възможност...
21.02 | 17:15
-
Децата в риск, които съществуват в България към 2023 г., са 531 000
Основните пречки пред контакта на неотглеждащия родител с детето са:
21.02 | 16:30
Най-четени
-
"Възраждане" ще протестират пред БНБ срещу влизането ни в еврозоната
„Освобождавайки над 70 млрд. от осигурителните пари за борда, една част отива за осигуряване...
21.02 | 12:00
-
ГЕРБ – СДС издигна за председател на Фискалния съвет бившия финансов министър Симеон Дянков
За членове на Фискалния съвет от "ГЕРБ – СДС" номинират отново Симеон Дянков, както и...
21.02 | 10:45