Дебатът за паркирането в София продължава 24.08 | 16:28

Мнозинството смята, че обществените паркинги не са достатъчно на брой, разкрива проучване на социологическа агенция "ЕСТАТ"

От Елена Кирилова

69 на сто от софиянци не одобряват предвидените нови цени за паркиране в "синя" и "зелена зона", стана ясно от данните от социологическо изследване, проведено от агенция "ЕСТАТ”, направено по поръчка на гражданско движение ДНЕС. В проучването са участвали общо 1303 пълнолетни жители на София.

71% от отговорилите смятат цената от 2 лв. за 1 час престой в "синята зона" за неприемлива. 60 на сто пък са "против" сумата от 1 лев. за час престой в "зелената зона".

По думите на Иво Желев, управител на социологическата агенция, столичани са категорично "против" промените в наредбата за паркиране в центъра на София. По-балансирано е мнението им по отношение преференциите за хора в неравностойно положение.

Поляризиране на мненията се забелязва и за новите ограничения за максималното време за престой в зоните. 52 на сто не одобряват двучасовия максимален и четиричасовия максимален престой съответно в "синя" и "зелена зона". 43% смятат, че часовете са напълно приемливи.

Според Желев софиянци очакват промените в наредбата "да бръкнат дълбоко в джоба им” и не очакват да получат по-добри условия срещу сумите, които ще им се наложи да платят. По отношение на финансовото изражение, хората са категорични, че очакват значително нарастване на разходите си.

88,5% отбелязват, че няма достатъчно на брой обществените паркинги, 84,4% твърдят, че тези паркинги не разполагат с достатъчно места, а 76,7 на сто от хората смятат, че местоположението на паркингите е лошо.

Негативно засегнати от случващото се са 65% от анкетираните жители на София. За позитивно засегнати се смятат тези, които живеят в центъра на града, но не използват автомобилите си. В това число се броят и пенсионерите. Особено засегнати от проблемите със "синя" и "зелена зона" са живеещите в периферията на София, но работещи в центъра, като това са предимно хора на средна възраст.

Това, което гражданите смятат да предприемат, ако наредбата бъде приета, е на първо място да избягват платените зони и да използват повече градския транспорт. 10 на сто твърдят, че биха се сдобили със спорните в момента винетни стикери. Желев подчерта, че има доста сериозна протестна нагласа срещу мерките на Столична община.

Според изследването 63% от респондентите твърдят, че са готови да участват в протест срещу новите правила. Протестната активност е най-висока при жените, пенсионерите и хората, които плащат големи суми за паркинг. В общ план това са негативно засегнатите.

14 на сто от анкетираните за потвърдили, че живеят в района на "синя зона", докато 19,3% - в района на "зелена зона". 64% от отговорилите живеят извън зоните за платено паркиране. 33 на сто обаче работят в "синя зона", а 17 на сто - в "зелена зона".

Галя Николова от гражданско движение ДНЕС обясни, че наредбата стоварва проблемите с паркирането върху гражданите, без да ги решава. Случващото се обаче засяга както всички, които живеят в София, така и гостите на града.

При подобна промяна в наредбата трябва да се имат предвид архитектурните и инфраструктурните особености на града, както и покупателната способност на населението, твърди Николова.

По думите й прекратяването на протестите е знак, че гражданите са готови за диалог. Тя подчерта, че движение ДНЕС търси именно диалог, а не конфронтация с управляващите. Освен това движението се разграничава от всички опити за провокация и политизиране на проблема.

"Търсим конструктивен диалог единствено и само в интерес на гражданското общество”, категорична бе Галя Николова.

Водещи

Най-четени