Дядо Коледа дойде и във „Факултета“ 21.12 | 12:42

Децата от квартала напълниха чувала му с песни и стихотворения

От Елена Коцева

Седнали на малките си столчета и с червени еленови рогца на главите, деца очакват с трепет пристигането на Дядо Коледа в детската градина. Той трябва да влезе с голям чувал, пълен с подаръци.

Тази сцена ще се повтаря в следващите дни във всички детски учебни заведения в страната, тя се случва и тук – в Здравно-социалния център в квартал "Факултета" в столицата. Домакини са работещите във фондация "Здраве и социално развитие".

И Дядо Коледа с червения костюм, бялата брада и големия чувал влиза, до него е Снежанка.

Децата занемяват, вперили в него очички – изненадани, защото чувалът, вместо пълен с подаръци, е напълно празен. Е, подаръци ще има за всички - това е ясно, но първо децата трябва да си ги заслужат. Или по-точно и както каза Снежанка, те трябва да напълнят чувала с песни, стихотворения и гатанки.

А всяко едно стихотворение, всяка една песничка, както и пиесата, изиграна с помощта на собственоръчно направени маски, се превръщат в подаръци, в много подаръци. И чувалът на Дядо Коледа се напълва, за да има накрая за всяко едно дете.

Детската група в Здравно-социалния център се състои от 30 деца на възраст 4 и 5 годинки. Всички те са от ромски произход и живеят със семействата си в квартал "Факултета". Децата посещават центъра всяка сутрин в делничен ден. Обучението им продължава по няколко часа и замества детската градина, тъй като нито едно дете не е записано.

Майките, а и голяма част от бащите, на тези деца нямат работа.

Целта на заниманията в центъра е да се дадат онези първи стъпки в обучението и социализацията на детето от най-ранна детска възраст, за да бъде то адекватно на развитието на своите връстници, когато прекрачи училищния праг. В детския център то се учи преди всичко да общува с други деца, но и на дисциплина, правила, поведение.

Обучението се осъществява предимно чрез игра, както е и според държавния стандарт. От фондация "Здраве и социално развитие" залагат именно на ранното обучение като най-ефикасен метод за социализация на ромите. Самите родители, когато видят, че поведението на детето им се променя вкъщи, започват с радост да го водят при нас, тъй като всички занимания на първо място формират характера, обясни пред iNews Силвия Василева, ръководител на програмата.

Тя не отрича, че най-трудното всеки септември месец е да се провокира редовното посещение. Това означава много работа със самите родители, много посещения по домовете, а много често се налага тези служители сами да водят децата в детския център.

Програмата с детската градина функционира от три години, след няколкогодишно изпробване на различни методи и форми в търсене на най-успешен вариант за обучение на децата.

Чрез играта в тази ранна възраст децата могат да научат правила и норми, да се подготвят за влизането си в предучилищната група и да бъдат на едно ниво с останалите деца – които не са роми и които ходят на детска градина. Опитът показва, че на четири годинки ромчетата, израснали в семейната си среда, се справят много лошо с едно входящо ниво, но след две годишно посещение тук резултатите им накрая са като на всички останали деца, разказва и Зорница Стоичкова, която също работи в центъра.

По думите ѝ групата не може да замени напълно детската градина, нито има и такава цел, но дори и с тези няколко часа на ден може да се окаже подкрепа както на детето, така и на самото семейство.

Вече за първата група деца от центъра първият учебен звънец е ударил. Децата са първокласници в различни училища в квартал "Красна поляна". От фондацията са поощрили записването на децата в различни паралелки, макар и по-отдалечени от домовете им. За това също има обяснение – статистиката показва, че за да се говори за социално включване на римските деца, те не трябва да се струпват в едно училище, в един клас. Най-добри са резултатите, когато в един клас от 25 души има до 5-6 ромчета, така действително може да се постигне десегрегация, обяснява Стоичкова.

В момента от фондацията подготвят и проект за това как да проследяват развитието на "своите" деца дори и в училище, а чрез него и да помогнат на директори и учители с по-ефективни модели за работа с децата.

В Здравно-социалния център в квартал "Факултета” обаче, освен на малките, се обръща също толкова много внимание и на родителите. Веднъж месечно към детската група се правят родителски срещи, индивидуално с майките и татковците работи постоянно и психолог. В центъра редовни занятия се провеждат за бременни жени и родилки. Работят и групи за придобиване на социални умения. Служителите от центъра постоянно подпомагат ромите от "Факултета", когато те имат затруднения при общуването си с институциите – попълване на административни документи или просто търсене на работа.

Центърът е пълен, идват постоянно хора и за всичко, както за помощ, така и за индивидуална консултация, разказа Силвия Василева.

За всички програми, включително и за детската група, има сформирани листи на чакащите. А от фондация "Здраве и социално развитие” се надяват следващата година да могат да приемат повече – и родители, и деца.

А вчера, 20 декември, освен майки, бащи и деца, в центъра дойде и Дядо Коледа. Събра в чувала си всички песнички, стихотворения и детски усмивки, раздаде своите подаръци и обеща следващата година да дойде отново. Защото Дядо Коледа трябва да обиколи навсякъде.

Водещи

Най-четени